gyümölcsök ömlesztve
Fotó: Julia Zolotova / unsplash

5 gyümölcs és zöldség, amiről nem is gondoltad volna, hogy C-vitaminban gazdag

A C-vitamint tartalmazó élelmiszereket könnyű megtalálni, ha tudod, hol keresd őket.


A C-vitamin, más néven aszkorbinsav támogatja az egészséges immunrendszert, de egészségügyi előnyei messze túlmutatnak ezen, írja a self cikkében.

A C-vitamin erős antioxidáns, segít semlegesíteni a szabad gyököknek nevezett instabil molekulákat. A szabad gyökök ellenőrizetlenül az oxidatív stressznek nevezett folyamat révén károsítják a sejteket, ami szív- és érrendszeri betegségeket, rákot, Alzheimer-kórt és diabéteszt okozhat. Továbbá a vitamin kulcsszerepet játszik az erek, a porcok, az izmok és a bőrt simító kollagén nevű fehérje képződésében, és C-vitaminra van szükség az ásványi anyagok, például a vas maximális felszívódásához is.

Mennyi az ajánlott napi C-vitamin mennyiség?

A nőknek 75 mg C-vitamin az ajánlott, terhesség alatt 85 mg, szoptatás alatt pedig 120 mg, a férfiaknak 90 mg-ot kellene bevinniük naponta. A többségünk gond nélkül eléri ezeket az étrendi előírásokat. A legtöbb szakértő egyetért abban, hogy az egészséges táplálkozás azt jelenti, hogy a tápanyagszükségletet főként élelmiszerforrásokból fedezzük, tehát ha C-vitaminban gazdag gyümölcsök és zöldségek szerepelnek az étrendünkön, nem lesz szükségünk étrend-kiegészítőre.

Mutatunk egy listát a legmagasabb C-vitamin tartalmú zöldségekről és gyümölcsökről:

​1. Paprika

paprika

Fotó: Vitolda Klein / unsplash

Fél csésze felszeletelt piros paprika 95 mg C-vitamint tartalmaz. A zöldpaprika nem tartalmaz ennyit − fél csésze felszeletelve mindössze 60 mg-ot, de ez még mindig a napi ajánlott bevitel kétharmada. A chili paprika is jó C-vitaminforrás, ha nem bánod, hogy megizzaszt.

​2. Kiwi

kiwi

Fotó: Pranjall Kumar / unsplash

A kiwi kicsi, hordozható és C-vitaminban gazdag, 64 mg C-vitaminnal gyümölcsönként. Ez igazán biztató, hogy a következő nassolnivalód legyen.

​3. Káposzta

k\u00e1poszta

Fotó: ibuki Tsubo / unsplash

A főtt káposzta a csészénkénti 56 mg-os C-vitamintartalmával kiváló télen, amikor a piacon a gyümölcsök elég szomorúan néznek ki.

​4. Zöldborsó

z\u00f6ldbors\u00f3

Fotó: Nicolas Barbaros / unsplash

Dobd bele az ételedbe, vagy nassold nyersen humusz vagy ranch szósz mellé. Egyetlen csészényi borsó 84 mg C-vitamint biztosít, amivel máris a napi 75 mg-os ajánlott érték fölé jutsz.

​5. Mangó

mang\u00f3 felszeletelve

Fotó: Desirae Hayes-Vitor / unsplash

Valószínűleg senkit nem kell nagyon győzködni, hogy felfaljon egy lédús, édes mangót. Ráadásul egyetlen gyümölcs szinte pontosan annyi C-vitamint tartalmaz, amennyire a nap folyamán szükséged van.