egy nő sajtot tart a kezében
Fotó: Krakenimages.com / Shutterstock

A sajtevés 7 kellemetlen következménye, amiről tudnod kell

A túl sok sajt fogyasztásának komoly egészségügyi következményei lehetnek! Ezek nem feltétlenül azonnal jelentkeznek, így különösen jó tisztában lenni velük.



Elhisszük, hogy imádod a sajtot, de mint sok más finomságot, ezt is mértékkel kell fogyasztani. Lehet, hogy nehéz abbahagyni a falatozást, de gondolj arra, hogy mennyi zsírt, kalóriát és nátriumot tartalmaz. A sajt mértéktelen fogyasztása nem csak rövid távon egészségtelen, hanem hosszú távon is - írja az eatthis honlapja. Mutatjuk, hogy milyen jelekre érdemes odafigyelned.

Ez is érdekelhet: Gasztrolegek: bemutatkozik a világ 9+1 legdrágább sajtja

1. Kellemetlen puffadást okoz

egy n\u0151 fekszik az \u00e1gyon

Fotó: Jonathan Borba / Unsplash


Azok az emberek, akik nehezen emésztik meg a tejtermékeket, akár két órán keresztül is puffadtnak érezhetik magukat.
A sajtfogyasztás visszaszorítása természetesen némi megkönnyebbülést hozhat, ám még a kis mennyiségű sajt elfogyasztása után is erős puffadást tapasztalhatnak egyesek. Jó hír viszont, hogy a Münster, a brie és a camembert sajtok kevesebb laktózt tartalmaznak, így könnyebben emészthetők és ritkábban okozzák az említett "mellékhatást".

2. Emésztési problémákat okoz

camembert sajt szelet \u00e9s villa, sz\u0151l\u0151

Fotó: Adana Eisagholian / Unsplash


Ha valaki laktózintoleranciában szenved, akkor az emésztőrendszere nem tudja tökéletesen lebontani a tejcukrot, mivel az ehhez szükséges laktáz enzimből nem termelődik elegendő a szervezetében. A laktáz enzim hiányában a tejcukor emésztetlenül kerül a vastagbélbe, ahol zsírsavakká és hidrogéngázzá bomlik le. Ez megint csak puffadáshoz, illetve hasmenéshez vezet.

3. Növeli a gázképződést

sajtf\u00e9l\u00e9k egy t\u00e1lon

Fotó: Andra C Taylor Jr / Unsplash


A vastagbélbe kerülő emésztetlen laktóz az ott található baktériumokkal egyesülve fokozott gázképződést eredményez. Az orvosok szerint ez az egyik legbiztosabb jelen annak, hogy valaki laktózintoleranciában szenved.

4. Dehidratálja a testet

egy n\u0151 vizes poharat tart a kez\u00e9ben

Fotó: engin akyurt / Unsplash


Magas nátriumtartalma miatt (ez a só egyik alkotóeleme) a sajt túlfogyasztása is enyhe kiszáradáshoz vezethet. A kiszáradásra utaló jelek közé tartozik a fejfájás és a csökkent vizeletürítés. A magas nátriumtartalmú ételek után mindig fogyassz elegendő folyadékot.

5. Egyeseknél visszatartja a vizet

olvadt sajt

Fotó: Jay Gajjar / Unsplash


Magas nátriumtartalma miatt a sóra érzékeny embereknél a sajt visszatarthatja a vizet. Nem véletlen, hogy az alacsony nátriumtartalmú diétát követő embereknek, mint például a szívbetegségben szenvedőknek vagy a magas koleszterinszinttel küzdőknek, azt szokták tanácsolni, korlátozzák vagy kerüljék a sajtot.

6. Rosszat tesz a szívnek

m\u0171sz\u00edv k\u00f6zelr\u0151l

Fotó: NeONBRAND / Unsplash


A túl sok sajt fogyasztása növeli a szívbetegség kockázatát, mivel a benne lévő nátrium emeli a vérnyomást, a telített zsírok pedig a koleszterinszintet. Nem kell teljesen felhagynod a sajtfogyasztással, viszont csak alkalmanként fogyaszd.

7. Fogyasztása elhízáshoz vezet

egy k\u00e9z m\u00e9r\u0151szalagot tart

Fotó: Jennifer Burk / Unsplash


Szomorú, de a sajt rengeteg kalóriát és zsírt tartalmaz, így rendkívül megnöveli a zsír- és kalóriabevitelt. Ez pedig idővel súlygyarapodáshoz vezet.