szőkehajú nő, kávéfőző
Fotó: Natalia Deriabina / Shutterstock

Súlyos betegségekhez vezet az A-vitamin hiány, ezzel a 7 élelmiszerrel kerülheted el

Az A-vitamin hiánya súlyos megbetegedésekhez vezet, így mindenkinek érdemes beépíteni az étrendjébe.


A minap a Harvard T.H. Chan School of Public Health oldalán bukkantunk rá egy érdekes cikkre, ami összegyűjtötte a legfontosabb tudnivalókat az A-vitaminról. Mivel erre a vitaminra neked is szükséged van, így gondoltuk, neked is összefoglaljuk a fő tanulságokat. Íme!

Olvasd el ezt is: 7 szuperfood, ami minden magyar háztartásban megtalálható

Miért van szükséged az A-vitaminra?

petrezselyem, sajt, brokkoli, narancs

Fotó: Evan Lorne / Shutterstock


A megfelelő mennyiségű A-vitamin bevitele elengedhetetlen, ha például nem szeretnéd, hogy a szemed idő előtt elromoljon. Ennél is fontosabb talán, hogy az A-vitamin serkenti a fehérjevérsejtek termelődését és aktivitását, illetve segíti a sejtek fejlődését, és kulcsfontosságú a reprodukciónál, vagyis a gyereknemzésnél.

Más kutatások eredményei alapján az is valószínűsíthető, hogy az A-vitaminban gazdag ételek fogyasztása megvéd a ráktól és még az időskori látásromlástól is.
r\u00e9p\u00e1k egy farekeszben

Fotó: David Holifield / Unsplash


Az étrendünkben az A-vitaminnak két fő formája létezik. Az egyik csoportot alkotják a karotinoidok, például a béta-karotin (répa) a másikat pedig az előállított A-vitaminok, ami állati eredetű termékekben és étrend-kiegészítőben található. (Akadnak egyébként olyan karotinoidok is az élelmiszerekben, amik nem alakulnak át A-vitaminná, ettől függetlenül pozitív hatást fejtenek ki a szervezetre. Ilyen többek között a likopin és a lutein is.)

Mennyit érdemes bevinni az A-vitaminból? A felnőtt férfiak számára az ajánlott napi bevitel 900, a nőknek 700 mikrogramm. A felső beviteli határ pedig 3000 mikrogramm, ez az a mennyiség, amit még tolerál a szervezet.

A-vitaminban gazdag élelmiszerek

r\u00e9pa, citrom, paprika

Fotó: marilyn barbone / Shutterstock


Sajnos csak kevesen tudják, de sok reggeli gabonapehely, gyümölcslé és tejtermék retinollal (előállított A-vitamin) dúsított, a gyümölcsök és zöldségek többsége pedig a korábban említett, nem átalakuló likopint és luteint tartalmazza. Ha viszont az alábbi 7 fajta élelmiszert beépíted az étrendedbe, akkor már biztosan jó úton haladsz:

  • leveles zöldek (spenót, káposzta),
  • narancssárga és sárga zöldségek (sárgarépa, édesburgonya, sütőtök),
  • paradicsom,
  • piros kaliforniai paprika,
  • halolajok,
  • tej,
  • tojás.

Az A-vitamin hiányának jelei

narancs, barnahaj\u00fa n\u0151

Fotó: Shift Drive / Shutterstock


Az A-vitamin hiány szerencsére elég ritka, de azért előfordul.

A normál emésztést megzavaró betegségek az A-vitamin felszívódási zavarához vezethetnek. Ilyen például a májzsugor, a cisztás fibrózis, a Crohn-betegség és a cöliákia. Utóbbi ellen kutyákkal (is) küzdenek Magyarországon. Az erről készült interjúnkat itt tudod elolvasni!

Az enyhe A-vitamin-hiány fáradtságot, fertőzésekre való hajlamot és terméketlenséget okoz. Súlyosabb esetben a vitamin hiánya a szem súlyos kiszáradásához vezet, ami kezelés nélkül vakságot eredményez.

Mérgezés jelei

narancs, kapszul\u00e1k

Fotó: Diana Polekhina / Unsplash


Az A-vitamin, csak úgy mint számos további vitamin, zsírban oldódik, ami azt jelenti, hogy minden olyan mennyiség, amire a szervezetnek nincs azonnal szüksége, felszívódik és elraktározódik a zsírszövetekben vagy a májban.

Ezt azért érdemes fejben tartani, mert a vitamin túlzott felhalmozódása csontritkuláshoz vezet. A túladagolás jelei a következők lehetnek:

  • homályos látás,
  • csontfájdalom,
  • hányinger és hányás,
  • száraz bőr,
  • érzékenység erős fényre, például napfényre.