Ez a kis kék gyümölcs egy új tanulmány szerint nagyon jót tesz a szívnek
red heart wall décor

Ez a kis kék gyümölcs egy új tanulmány szerint nagyon jót tesz a szívnek

Egy északír tudományos kísérlet szerint napi 150 gramm ebből a gyümölcsből a hosszú élet (egyik) titka.


A newfoodmagazine oldalán bukkantunk rá arra cikkre, ami egy igazi úttörő kutatásról szól.

Ez is érdekelhet: Úgy tűnik, joghurttal megelőzhető az egyik magyar népbetegség

egy ember \u00e1fony\u00e1t tart a kez\u00e9ben

Fotó: Evie Fjord / Unsplash


A belfasti Queen's University tanulmánya szerint a kék színt biztosító antocianin nevű antioxidánsban gazdag áfonya egy magas kalória- és cukortartalmú étellel kombinálva csökkenti az inzulin- és glükózszintet. Ezzel pedig csökkenti a koleszterinszintet az étkezést követő 24 órában. A kutatás eredményei azért figyelemre méltóak, mert az étkezés utáni emelkedett glükózszint együtt az alacsonyabb glükóztoleranciával a szívbetegségek megnövekedett kockázatát jelenti.

A tanulmányban az áfonyafogyasztás hosszabb távú hatásait is megvizsgálták. Ebből az derült ki, hogy ha az anyagcserezavarban szenvedők 6 hónapon keresztül mindennap egy csészényi (kb. 150 gramm) áfonyát fogyasztottak, az pozitív hatással volt a szívműködésükre.

Ezt már olvastad? 12 rejtett jele annak, hogy robogsz a cukorbetegség felé

\u00e1fony\u00e1t vesz el egy ember egy t\u00e1lb\u00f3l

Fotó: Davies Designs Studio / Unsplash


A kutatásban 45 inzulinrezisztenciában (cukoranyagcsere betegség) szenvedő résztvevő (29 férfi és 16 nő, átlagéletkor 63 év) közül egyesek energiadús áfonyás shaket, mások pedig placebót kaptak sima milkshake formájában.

Az áfonyás ital 26 gramm áfonyaporból állt, amit egy 500 grammos turmixszerű emulzióhoz (969 kcal, 64,5 g zsír, 84 g szénhidrát) adtak. Ez a mix hasonló tápanyagprofillal rendelkezik, mint egy nagy hamburger, krumpli és kóla kombinációja. A placebós kontrollcsoport ugyanazt az 500 grammos turmixszerű étkezést helyettesítő italt kapta, de áfonya nélkül.

A kutatók vérmintákat vettek az energiadús étkezés előtt, illetve 30, 60, 90, 120, 180 és 360 perccel, majd 24 órával az étkezés után. A hat órás mérések és vérminták vétele alatt a résztvevők nem fogyasztottak további ételt. Ezenkívül a vizsgálat előtt 21 napig tilos volt az áfonya és más antocianinban gazdag élelmiszerek bevitele, hogy ezzel is egységesítsék a táplálékfelvételt.

Bár további vizsgálatok indokoltak, eredményeink azt sugallják, hogy egyetlen csészényi antocianinban gazdag élelmiszer, például áfonya, hozzáadása a magas zsír- és magas cukortartalmú ételekhez, csökkenti az étkezés utáni glükóz-, inzulin- és koleszterinszintet. Ezzel pedig csökken a szívbetegségek kialakulásának kockázata.

– foglalta össze a fent idézett cikkben Aedin Cassidy táplálkozási szakértő, a tanulmány vezető kutatója.

Ez is érdekelhet: 5 szó szerint aprócska étel, ami megóvja a szívedet