papír zsebkendő és orrspray

Filléres élelmiszerekkel enyhítheted az allergiádat

Ha már eleged van a drága allergia elleni gyógyszerekből, próbálj ki egy másik módszert: iktass be az étrendedbe bizonyos ételeket. Nemcsak több pénz marad a zsebedben, de még a tüneteid is enyhülni fognak.



Talán el sem hiszed, de a magyarok évente 50 milliárd forintot költenek az allergiagyógyszerekre és az allergiával kapcsolatos orvosi ellátás is nagyjából ennyibe kerül. Hazánkban a legtöbben a parlagfűre allergiásak, a teljes lakosság 20 százaléka, ráadásul évente 3-4 százalékkal nő a számuk. Szerencsére a gyógyszerek mellett a megfelelő táplálkozással is jelentősen enyhítheted a tüneteket, az alábbiakban erre mutatunk példákat.

Ez is érdekelhet: Veszélyes ételek, amiket jobb, ha ismersz

1. Vigyél be a szervezetbe sok C-vitamint

citrom \u00e9s grapefruit

Fotó: Bruna Branco / Unsplash


Az olyan antioxidánsok, mint a C-vitamin, segítik a szervezetet a gyulladások elleni küzdelemben és enyhítik az allergiás tüneteket. Egy gyerekek körében végzett 2013-as koreai kutatás szerint a sok C-vitamint fogyasztó fiatalok kevés allergiás tünetet tapasztaltak. Egy frissebb, 2020-as indiai tanulmány szintén azt állapította meg, hogy ritkultak az allergiás tünetek azoknál, akik naponta C-vitamin-kiegészítőket szedtek - írja az Insider cikke.


A C-vitamin legjobb forrásai a következők:
  • citrusgyümölcsök, például a narancs
  • piros és zöld paprika
  • brokkoli
  • kelbimbó
  • paradicsom

2. Fogyassz spirulinát

Spirulina \u00e9s fakanalak Fotó: Eskymaks / Shutterstock


A spirulina egy vitaminokban, ásványi anyagokban és antioxidánsokban gazdag mikroalga. Beszerezhető élelmiszerboltokban, gyógyszertárban és online is. Egy 2020-as indiai tanulmány szerint azoknál az allergiásoknál, akik 12 hétig spirulina-kiegészítőt szedtek, csillapodtak a tünetek. A spirulina emellett segít a gyulladások csökkentésében is.

3. Vigyél be a szervezetbe elegendő D-vitamint

narancss\u00e1rga kapszula

Fotó: Michele Blackwell / Unsplash


A megfelelő D-vitaminszint nemcsak az allergiás tüneteket csökkenti, de az immunterápiás kezelések sikeresebb működését is elősegítheti (az immunterápia során megtanítják a szervezetet más választ adni az allergénekre). Egy 2019-es tanulmány szerint az immunterápiás kezelések jobban működtek azoknál a betegeknél, akik tartották magukat a D-vitamin szakemberek által meghatározott beviteléhez (egy felnőttnek napi 600 nemzetközi egység D-vitaminra van szüksége).

4. ​Rendszeresen fogyassz mézet

egy \u00fcvegben m\u00e9z van

Fotó: Art Rachen / Unsplash


Általánosan elfogadott nézet, hogy a méz segít enyhíteni a szezonális allergiákat azáltal, hogy kis mértékben polleneket is tartalmaz, így a testnek csak kis mennyiségben kell "megküzdenie" velük. A méz enyhíti továbbá a köhögést és a felső légúti fertőzések tüneteit.

+1: Ne dohányozz

doh\u00e1nyz\u00e1s tilos feirat

Fotó: Al Elmes / Unsplash


A dohányfüst súlyosbíthatja a szezonális allergia tüneteit. Még a passzív dohányzás is irritálja a nyálkahártyát, ami szintén fokozza az allergiás reakciókat. Egy 2015-ös amerikai tanulmány kimutatta, a dohányosok nagyobb arányban tapasztalnak allergiás tüneteket, mint a nemdohányzók.