hosszú hajú férfi almát eszik

3-szor több vitaminhoz jutsz ugyanazzal az almával, ha így eszed

A gyümölcsök és zöldségek is rendelkeznek egy olyan csodaelemmel, amiről csak kevesen tudják, hogy képes megküzdeni a legsúlyosabb betegségekkel is.



Nem vitás, hogy a gyümölcs és zöldség fogyasztása nagyon jót tesz az egészségednek. Azzal kapcsolatban viszont vita szokott felmerülni, mit kezdjünk a héjukkal. Van, aki szerint a hámozás elkerülhetetlen, mivel a héjban vannak az egészségre káros alkotóelemek. Mások szerint viszont ez a legegészségesebb része a gyümölcsnek. Szerettünk volna tiszta vizet önteni a pohárba, ezért utánajártunk, hogy a szakértők melyik megoldást javasolják. Íme!

Ez is érdekelhet: Egy kutatás szerint a zöldségek, gyümölcsök már nem a régiek

A héj tele van tápanyagokkal

egy z\u00f6ld gy\u00fcm\u00f6lcs

Fotó: Timon Studler / Unsplash


Általánosságban elmondható, hogy a hámozatlan termékek gazdagabbak vitaminban, ásványi anyagban és egyéb hasznos növényi vegyületekben.

Egy hámozatlan alma például akár 300 százalékkal több K-vitamint tartalmaz, mint a megpucolt. A zöldségek héja nagy mennyiségű rostot és antioxidánst is tartalmaz. Egy zöldség teljes rosttartalmának 31 százaléka a héjában található. A gyümölcsök és zöldségek hámozatlan elfogyasztása tehát valóban képes növelni a tápanyagbevitelt - olvasható a healthline oldalán.

Segít a fogyásban

avok\u00e1d\u00f3, narancs, kivi \u00e9s sz\u0151l\u0151

Fotó: Julia Zolotova / Unsplash


Az elfogyasztott gyümölcs- és zöldséghéj csökkenti az éhségét, vagyis tovább nem leszel éhes. Ez nagyrészt a már említett magas rosttartalomnak köszönhető. A rostoknak köszönhetően tehát kevesebb kalóriát viszel be, így még könnyebben tudsz fogyni is.

A héj segítségével megelőzhetsz bizonyos betegségeket

egy n\u0151 alm\u00e1t eszik

Fotó: Khamkhor / Unsplash


A gyümölcsök és zöldségek számos olyan antioxidánst tartalmaznak, amik csökkentik bizonyos betegségek kialakulásának kockázatát.

Ezeknek a jótékony növényi vegyületeknek az egyik fő feladata a szabad gyökök elleni küzdelem. A szabad gyökök magas szintje ugyanis oxidatív stresszt okoz, ami károsítja a sejteket és növeli a betegségek kialakulásának kockázatát is. Több kutatás bebizonyította, hogy az antioxidánsok megvédenek a szív- és rákbetegségekkel szemben. Sőt, a gyümölcsökben és zöldségekben található növényi vegyületek csökkentik az Alzheimer-kór kockázatát.

Nem minden héj ehető

narancsok

Fotó: Jen Gunter / Unsplash


Egyes gyümölcsök, zöldségek héját nehéz elfogyasztani, vagy egyszerűen lehetetlen. Az avokádó és citrusfélék héja például nem ajánlott fogyasztásra. Ezeknél a gyümölcsöknél a legjobb, ha eltávolítod a héjat. Egyes gyümölcsök és zöldségek, például az ananász, a fokhagyma és a sárgadinnye esetében, szintén szükséges a hámozás. Másokat, például az almát, a padlizsánt és a szilvát a legjobb héjával fogyasztani.

​A héjak peszticideket tartalmaznak

eper z\u00f6ld levelek

Fotó: Henry & Co. / Unsplash


A peszticidek vagyis a növényvédő vegyszereket általában a kártevők ellen és a terméshozam növelésére használják.

A közhiedelemmel ellentétben a peszticidek mind a bio-, mind a hagyományosan termesztett gyümölcsökön és zöldségeken megtalálhatók. Bár egyes növényvédő szerek bejutnak a gyümölcs- és zöldséghúsba, sok a külső héjban megreked. Az alapos mosás jó módja annak, hogy megszabadulj a héj felületéhez lazán hozzátapadt növényvédőszer-maradványoktól. A héjba beszivárgott szerek eltávolításának legjobb módja a hámozás. De ne aggódj, mert a kutatások szerint ezek a szerek csak nagyon ritka esetben okoznak problémát az embereknél.