fehér ruhás nő fekszik az ágyon, fején párna

Szeretnél jól aludni? Messziről kerüld el ezeket az élelmiszereket!

A pihentető alvás kulcsfontosságú az egészséged megőrzésében. Előfordul ugyan, hogy sokszor szándékosan akarsz sokáig fent maradni, de jellemzőbb az akaratodtól független álmatlanság? Mutatunk bár élelmiszert, amik a bajt okozhatják!


A krónikus alváshiány hatással lehet mind a fizikai, mind a mentális jólétre: növelheti bizonyos egészségügyi rendellenességek, mint például a szívbetegségek és a 2-es típusú cukorbetegség kialakulásának kockázatát is.

Számos tényező, köztük az ételválasztásod is megnehezítheti az elalvást és a jó minőségű éjszakai alvást. A Healthline gyűjtötte össze azokat az élelmiszereket, amiket érdemes elkerülni az esti órákban. Ha te sem tudod sokszor, miért virrasztasz éjszaka, ajánlatos átböngészned a listát.

Koffein

k\u00e1v\u00e9bab

Fotó: Unsplash/Alexas_Fotos

A koffein a központi idegrendszer stimulánsa. Emiatt negatívan befolyásolhatja az alvást, különösen, ha lefekvés előtt fogyasztod. A kutatások ráadásul azt mutatják, még a több órával a lefekvés előtt elfogyasztott koffein is befolyásolhatja az elalvást.

Átmeneti energiabombának alkalmas, de nem szabad elfelejteni, hogy negatív hatással van az alvás időtartamára és minőségére is.

A koffeint tartalmazó élelmiszerekre néhány példa:

  • csokoládé
  • kávé, beleértve a koffeinmenteset is
  • olyan élelmiszerek, amelyek összetevőként kóladiót tartalmaznak
  • zöld és fekete teák
  • guarana
  • yerba mate
  • energiaitalok
  • olyan élelmiszerek, amelyek koffeint vagy kávét tartalmaznak – például a tiramisu

Fűszeres ételek

f\u0171szeres, cs\u00edp\u0151s, piros \u00e9tel \u00e9s egy t\u00e1l rizs m\u00f6g\u00f6tte

Fotó: Shutterstock

A fűszeres ételek több módon is ébren tarthatnak: emésztési zavart vagy refluxot okozhatnak, mindkettő megzavarhatja az elalvást. Lefekvéskor a fűszeres ételek okozta tünetek súlyosbodhatnak, mivel a sav bejuthat a nyelőcsőbe, ami irritációt idéz elő – ez szintén ébren tarthat éjszaka.

A nagyon csípős ételek, például a chili is befolyásolhatja az ébrenlétet, mivel fogyasztása enyhén megnöveli a test belső és felszíni hőmérsékletét, ami szintén álmatlanságot okoz. .

Cukros élelmiszerek

sz\u00ednes f\u00e1nkok \u00e9s \u00e9dess\u00e9gek

Fotó: Shutterstock

A magas glikémiás indexű (GI) élelmiszerek hirtelen növelik meg a vércukorszintet. Az ilyen élelmiszerek finomított szénhidrátokat tartalmaznak – ide tartoznak többek között a fehér kenyerek, édességek és a nagy mennyiségű hozzáadott cukrot tartalmazó élelmiszerek.

Egyes tanulmányok összefüggésbe hozzák a magas GI-értékű étrendet az álmatlansággal is.

A magas GI-vel rendelkező élelmiszerek jelentős vércukorszint-ingadozást okozhatnak, ami arra készteti a szervezetet, hogy olyan hormonokat szabadítson fel – adrenalin, kortizol, növekedési hormon –, amik fokozzák a szorongást, éhséget és ingerlékenységet.

A tanulmányok azt mutatják, hogy az alacsony vércukorszint álmatlanságot okozhat, míg a magas vércukorszint egy magas glikémiás étkezés után kezdetben álmosságot, később a hormonális változások miatt éjszakai alvászavart okozhat. Meg kell tehát találni az arany középutat!

Zsíros ételek

pizza, hamburger, s\u00fclt krumpli

Fotó: Shutterstock

A magas zsírtartalmú ételek – például sült csirke vagy különböző zsíros húsok – fogyasztása is megnehezíti az elalvást.

Számos kutatás kimutatta már, hogy a nagyobb zsírbevitel, különösen a telített zsíroké, alvásproblémákat okoz. Ennek az lehet az oka, hogy az emésztőrendszer lelassul alvás közben, így a zsíros ételek túlterhelhetik azt, ez pedig virrasztáshoz vezet.

Ha ez nem lenne elég, a magas zsírtartalmú ételek súlyosbítják a savas reflux tüneteit, amitől szintén nehéz elaludni.

Válassz valami könnyebbet este!

Alkoholos italok

poh\u00e1rba t\u00f6lt\u00f6tt alkohol

Fotó: Shutterstock

Sokan szeretnek meginni egy-két italt este, hogy lefekvés előtt ellazuljanak vagy kikapcsolódjanak – valójában az alkohol az egyik leggyakrabban használt altatószer. Bár néhány ital elfogyasztása után kezdetben tényleg fáradtabbnak érezheted magad, a tanulmányok szerint az ivás is alvászavarokat okozhat.

Érdekes módon az alkohol hatására gyorsabban elálmosodsz, de később az éjszaka jelentősen megzavarja az alvást, ahogy a vér alkoholszintje visszaáll az eredeti szintre.

Mivel az alkohol erősen összefügg az álmatlansággal, a szakemberek az álmatlanság elkerülése érdekében általában az alkohol mellőzését ajánlják lefekvés előtt.

Érdemes neked is megfogadnod.