egy férfi és egy nő pizzát eszik az ágyon

7 élelmiszer, amit semmiképpen ne fogyassz lefekvés előtt!

A listára olyan dolgok is felkerültek, amikről soha nem gondoltuk volna, hogy ronthatnak az alvás minőségén. Ha te is rossz alvó vagy, akkor jobb, ha kerülöd a listán szereplő ételeket és italokat.



A koffein után a listán található ételek hatnak a legrosszabbul a pihenni vágyókra – olvasható az everydayhealth tavalyi cikkében. Ha pihentető alvásra vágysz, akkor mindenképpen érdemes elgondolkodni azon, milyen ételeket egyél lefekvés előtt. Mutatjuk, hogy mely élelmiszereket érdemes mindenképpen elkerülnöd az alvás előtt!

Ez is érdekelhet: 5 étel, amitől jobban fogsz aludni

1. ​Pizza

szal\u00e1mis pizza t\u00e1ny\u00e9r

Fotó: Jordan Nix / Unsplash


Ha egy nagy adag gyorsétel elfogyasztása után nem érzed jól magad a bőrödben, akkor ez valószínűleg az alvásodra is ki fog hatni. Az egyik legrosszabb étel, amit az esti pihenő előtt fogyaszthatsz, a pizza, mivel magas a telített zsír- és nátriumtartalma. A telített zsírban gazdag ételek megemelik a vérnyomást, amitől nyugtalanabb leszel és nem tudsz majd elaludni.

2. Smoothie

csokol\u00e1d\u00e9s smoothie

Fotó: Clarissa Carbungco / Unsplash


Több kutatás megállapította már, hogy a túlzott cukorbevitel összefüggésbe hozható olyan súlyos egészségügyi problémákkal, mint a cukorbetegség, a súlygyarapodás, a magas vérnyomás és a máj elzsírosodása. Ezenfelül azonban még az alvást is megnehezítheti. Egy angol kutatás szerint a finomított cukrok a vércukor ingadozásához vezetnek, ami megnöveli az adrenalint és megnehezíti az elalvást. Ha éhesnek érzed magad lefekvés előtt, akkor az összetett szénhidrátok és fehérjék jobb választásnak tűnnek, úgyhogy egyél inkább egy szelet pirítóst teljes kiőrlésű kenyérből vagy egy pohár görög joghurtot.

​3. Sajt

\u00e9rlelt sajt k\u00e9s sz\u0151l\u0151

Fotó: Adana Eisagholian / Unsplash


Ironikus, de minél finomabb egy sajt, annál rosszabb hatással van az alvásra. Az erős vagy érlelt sajtok, mint a cheddar, a gruyère és a parmezán ugyanis nagy mennyiségű tiramint tartalmaznak, amitől szaporább lesz a szívverés. A heves szívdobogás pedig semmi esetben sem vezet pihentető alváshoz.

4. ​Paradicsom

paradicsomok

Fotó: engin akyurt / Unsplash


A savas ételek, így a paradicsom, irritálják a gyomornyálkahártyát, ami emésztési zavarokhoz, gyomorégéshez és refluxhoz vezet. Ezen panaszok mindegyike megzavarja a nyugodt alvást. Ha már neked is okozott gyomorégést a paradicsom, akkor az ebből készült szószókat és italokat is kerüld inkább a késő esti órákban.

5. ​Csípős szósz

cs\u00edp\u0151s sz\u00f3szt \u00f6ntenek egy \u00e9telre

Fotó: Sticker Mule / Unsplash


Csakúgy, mint a savas ételek, a csípős szószok is ugyanazt az égető, maró érzést váltják ki. Ha nem bírsz ellenállni a csípős ételeknek, akkor legalább három órával a lefekvés előtt fogyaszd őket, hogy legyen elegendő ideje a szervezetednek a feldolgozásra. Ha így teszel, akkor nagy valószínűséggel megúszhatod a kellemetlen éjszakai gyomorégést és az álmatlanságot is. Ugyanez a szabály vonatkozik a fűszeres ételekre is. Több tanulmány is kimutatta már, hogy a csípős ételekben található kapszaicin vegyület megzavarja az alvást azáltal, hogy megemeli a testhőmérsékletet.

​6. Víz

v\u00edzzel teli poh\u00e1r

Fotó: KOBU Agency / Unsplash


Nagyon fontos, hogy sok vizet fogyasszunk és hidratáltak maradjunk. Ám elég frusztráló érzés, amikor a természet hajnali három órakor hív minket, vagy pont akkor, amikor már befejeztük a bárányok számolását. Ha elalvás előtt vizet iszol, akkor csak mértékkel, hogy ne kelljen fél óránként a mosdóba járnod.

7. Alkohol

Fotó: Ambitious Creative Co. - Rick Barrett 6 Unsplash


Bár igaz, hogy az alkohol álmosít, viszont rontja az alvás minőségét azáltal, hogy csökkenti a REM fázis hosszát, ami nagyon fontos része az alvási ciklusoknak. Sőt, a mértéktelen alkoholfogyasztás apnoéhoz (alvászavar) és erős horkoláshoz is vezethet, ami szintén nem feltétlenül egészséges.