fekete hajú nő alszik, feje alatt párna
Fotó: bruce mars / Unsplash

Ezt az 5 ételt egyed lefekvés előtt és úgy fogsz aludni, mint a bunda

Az alvás minőségét jelentősen befolyásolja az utolsó étkezés. A cikkben szereplő ételek szinte felérnek egy altatóval.


A nem megfelelő minőségű alvás kihat az egész napodra, hosszú távon az egész életedre. A rossz alvók rengeteg dologgal szoktak próbálkozni a levendulától kezdve az összes fényt kibocsátó eszköz eltávolításán át a meditációig.

Kevéssé közismert viszont, hogy a lefekvés előtti étkezés is erősen befolyásolja az alvás minőségét. Az angol Independent oldal Sammy Margo alvásszakértő segítségével összegyűjtött 5-5 ételt, amit szabad, és amit nem szabad lefekvés előtt fogyasztani a nyugod éjszaka érdekében. Mivel Magyarországon is sokakat érint a probléma, úgy gondoltuk, érdemes megosztani a két listát.

Amit egyél lefekvés előtt

  • Banán: bár ezt a gyümölcsöt energiabombaként tartjuk számon, a benne található magnézium elernyeszti az izmokat, a szerotonin és melatonin pedig szintén segíti az alvást.
  • Mandula: szintén sok benne a magnézium valamint a fent említett szerotonin és melatonin hormonokhoz hasonló hatású triptofán.
  • Méz: már egy kanál méz jelentős mennyiségű melatonint szabadít fel az agyban. A melatonin az alvás szabályozásáért felelős egyik, ha nem a legfontosabb hormon.
  • Zab: serkenti a melatonin termelést, emeli a vércukorszintet – mindkettő elengedhetetlen a jó alváshoz.
  • Pulyka: a már említett triptofán egyik legfontosabb forrása az emberi szervezet számára. Magas fehérjetartalma miatt eltelít, nem kell attól félned, hogy az éjszaka közepén korgó gyomorral ébredsz.

Amit ne fogyassz lefekvés előtt

  • Alkohol: a mély álom fázis elérését nehezíti.
  • Sajt: a kemény sajtokban található tiramin nevű aminósav az agyat készenlétben tartja.
  • Fűszeres étel: elalvásnál, illetve az alvás első felében csökken a testhőmérséklet, a kapszaicin viszont ezzel ellentétes irányban, egyfajta fűtőanyagként hat.
  • Zsíros étel: nehezebb megemészteni, márpedig amíg emésztesz, nem fogsz elaludni.
  • Kávé: talán ez a legegyértelműbb, még ha sokan nem is érzik magukon, a koffein stimulálószer.

Ha ezeket a listákat fejben tartod és e szerint étkezel a nap végén, akkor szinte biztosan jobban alszol majd.