egy nő mérgesen áll
Fotó: Dean Drobot / Shutterstock

Az alváshiány 7 szokatlan jele, amiről érdemes tudnod

Még az étkezési szokások megváltozása is utalhat kóros alváshiányra, és ez csak egy azok közül a rejtett jelek közül, amikről mindenképpen érdemes tudni.



Az alváshiány a hangulattól kezdve az anyagcserén át a szellemi frissességedig mindent befolyásol. A realsimple cikke alapján összeállított lista szerencsére segít beazonosítani az alváshiány nehezen észrevehető jeleit. Íme!

Ez is érdekelhet: Egyél kivit lefekvés előtt, csodát fogsz látni!

1. Szeszélyes a hangulatod

egy lego j\u00e1t\u00e9k darab

Fotó: Hello I'm Nik / Unsplash


Az alvás és a kiegyensúlyozott érzelmi állapot szorosan összefügg.

Az amerikai Harvard Medical School statisztikái szerint a szorongásos és depressziós betegek szinte mindig krónikus álmatlanságról számolnak be. Érdemes tudni, hogy még a rövid távú, részleges alvászavar is képes negatívan befolyásolni a hangulatodat. Vagyis, ha alváshiányban szenvedsz, akkor ingerlékenyebb leszel és nehezebben tudsz majd megbirkózni a stresszel.

2. ​Nem vagy produktív

egy kutya alszik az \u00e1gyban

Fotó: Graham Holtshausen / Unsplash


A krónikus alváshiány negatívan befolyásolja az érvelési és összpontosítási képességeinket, sőt, a megfelelő szavak megtalálása és az egyszerű dolgok leírása is kihívást jelenthet.

Gyakran úgy gondoljuk, hogy elengedhetetlen az éjszakába nyúló ébrenlét egy munka befejezése, vagy a prezentációkra való felkészülés miatt. Kiderült azonban, hogy a teljesítmény javításának legjobb módja, ha időben abbahagyjod a munkát és inkább lepihensz.

Ha van időd egy gyors napközbeni szunyókálásra, akkor hajrá. Több kutatás szerint ugyanis egy szieszta ugyanolyan jót tesz az agynak, mint egy teljes éjszakai alvás. Sőt, úgy tűnik, hogy a szundítás még a kávézást is felülmúlja. A koffein ugyanis csak fél órára serkenti a kognitív képességeket, miközben az alvás segít elraktározni a legfrissebb információkat, így könnyebb lesz az újakat befogadni. Mi már hozzuk is a kispárnánkat!

3.​ Folyton éhes vagy

egy n\u0151 m\u00fczlit eszik

Fotó: Tamas Pap / Unsplash


Számos tanulmány kimutatta, hogy azok, akik rendszeresen 6 óránál kevesebbet alszanak, nagyobb valószínűséggel lesznek túlsúlyosak.

Ha ugyanis túl fáradtak vagy, akkor gyakrabban nyúlsz harapnivaló után, és engedsz a kísértésnek, amiket amúgy normál esetben le tudnál küzdeni. A közelmúltban a kutatók szoros kapcsolatot fedeztek fel az alváshiány és a 2-es típusú diabétesz kialakulása között is, amit anyagcserezavar, illetve a túlevés és az elhízás vált ki.

Ha éhes vagy, akkor inkább egyél egy kiwit.

A KIWI UGYANIS MAGAS SZEROTONINSZINTTEL RENDELKEZIK, EMIATT KIVÁLÓ AZ ÁLMATLANSÁG KEZELÉSÉRE.

4. Fáradt az arcbőröd

egy n\u0151 fogja az arc\u00e1t

Fotó: Naomi Suzuki / Unsplash


A vörös, duzzadt szemek, a szem alatti karikák könnyen azonosítható jelek az alváshiányos embereknél. Nagyon igazságtalan, de még a kis mennyiségű alváshiány is képes negatívan befolyásolni a megjelenésedet. Noha egy jó korrektor segíthet kipihent arcot varázsolni, ám ez nem egy hosszú távú megoldás.

Az elegendő, jó minőségű alvás ugyanis minden bőrápolási rutin alappillére.

5. Nem vagy összeszedett

egy n\u0151 k\u00f6nyvet fog a kez\u00e9ben

Fotó: Siora Photography / Unsplash


A Harvard Medical School kutatása szerint amikor az emberek alváshiányban szenvednek, akkor az agy érzelmi központja, az úgy nevezett prefrontális kéreg egyszerűen „elalszik”, ettől pedig nehezebbé válik a döntéshozatal.

6. Alszik a libidód

feh\u00e9r p\u00e1rn\u00e1k \u00e9s \u00e1gy

Fotó: Annie Spratt / Unsplash


A fáradtság sok esetben okolható a ritkuló együttlétekért, főként a nőknél ugyanis csökkenti a szexuális vágyat. Ezenfelül a kezeletlen alvási apnoe (alvás alatti rendellenes légzés) szintén összefüggésbe hozható a nők libidójának csökkenésével. Ha azt veszed észre, hogy csökkent a szexuális vágyad, vagy tartós fáradtságot érzel, akkor nagyon fontos, hogy ellátogass szakemberhez.

7. Álmos vagy napközben is

egy f\u00e9rfi az asztaln\u00e1l alszik

Fotó: Chroki Chi / Unsplash


Egyértelműnek tűnhet, hogy a napközbeni kimerültség azt jelzi, hogy nem alszol eleget éjszaka.

Itt azonban nem feltétlenül az ötpercenkénti ásítás vagy az életmentő kávé utáni vágyakozás értendő. A nappali álmosság ennél súlyosabb formákat is ölthet, az alváshiány halálos következményekkel is járhat: becslések szerint évente több ezer halálos balesetet okoz a kormánynál.

Mennyi az annyi?

egy n\u0151 telefonozik az \u00e1gyban

Fotó: Tim Durgan / Unsplash


A legtöbb felnőttnek 7-9 óra alvásra van szüksége.

Számos tanulmány alapján úgy tűnik, hogy a táblagépek, laptopok és telefonok lefekvés előtti használata jelentősen hozzájárul az alvási problémák kialakulásához. A késő esti képernyőhasználat nemcsak elnyomja az alvás szabályozásáért felelős hormon, a melatonin szintjének normál emelkedését, hanem felpörget téged, amikor aludnod kellene. Ezért nagyon fontos, hogy lefekvés előtt ne használd az elektromos ketyeréket, illetve kerüld el azokat az ételeket, amikről ebben a cikkben írtunk. Próbálj meg inkább olvasni, naplót írni vagy elmélyedni a gondolataidban.