sárga kapszulák kék háttér előtt
Fotó: Leohoho / Unsplash

Melyik B-vitaminra van szükséged és hogyan vedd észre, ha hiányzik?

Súlyos betegségekhez vezet, ha nem figyelsz oda a megfelelő B-vitamin bevitelre. Íme, a jelek, amiből sejteni lehet, hogy vitamin hiányban szenvedsz.


A B-vitamin többek között segít a szervezetnek az élelmiszert energiává alakítani, új vérsejteket hoz létre, segít egészségesen tartani a bőr- és agysejteket. Továbbá szabályozza a hormonokat. De a listának még mindig nincs vége, ugyanis a B-vitaminok létfontosságúak a szénhidrátok lebontásához és a tápanyagok szállításához a szervezetben - írja a wellandgood oldala.

s\u00e1rga sz\u00edn\u0171 kapszul\u00e1k

Fotó: Nicolas Solerieu / Unsplash


Már a fenti felsorolásból is jól látszik, hogy a B-vitamin hiánya rengeteg folyamatot befolyásolhat a szervezetben.

Fontos még azt is megemlíteni, hogy a B-vitaminnak nyolcféle fajtája létezik, amiknek mind megvan a saját szerepe, funkciója. Ezek összessége alkotja a B-vitamin komplexet.

egy f\u00e9rfi \u00e9s egy n\u0151 \u00fcl a f\u00f6ld\u00f6n laptoppal

Fotó: krakenimages / Unsplash


Több kutatás azt is megállapította, hogy az 50 év felettieknek nagyobb valószínűséggel van szükségük a vitamin pótlásra, ugyanis az ő gyomruk nem képes olyan hatékonyan felszívni azt. Ezenfelül, a várandósok, a krónikus betegségben szenvedők, a rendszeresen gyógyszereket szedők, a túlzott alkoholt fogyasztók és a vegán étrendet követők, szintén hajlamosabbak a B-vitamin hiányára.

lazacos \u00e9tel egy feh\u00e9r t\u00e1lban

Fotó: Casey Lee / Unsplash


A B-vitamin hiánynak tehát számos tünete lehet, attól függően, hogy milyen típusú hiányzik a szervezetedből. Az alábbi szempontok majd segítenek megállapítani, hogy melyik fajtára van szükséged.
  • B1 - tiamin: A növekedésért és fejlődésért felelős és főleg a teljes kiőrlésű gabonákban, húsban és halban található meg. Súlycsökkenés, zavartság, izomgyengeség és memóriavesztés jelezheti, hogy nincs belőle elég a szervezetben.

  • B2 - riboflavin: A megfelelő sejtműködés és az anyagcsere a feladata. A tojás, sovány hús, tej és teljes kiőrlésű gabona nagyon gazdag a B2-vitaminban.

  • B3 - niacin: Ettől a vitamintól egészséges az emésztőrendszer, a bőr és az idegrendszer. Fogyassz sok csirkét, lazacot, tonhalat és barna rizst, ugyanis ezek nagyon gazdagok benne. Hiánya barnás elszíneződést okoz a bőrön.
  • B5 - pantoténsav: Nagy szerepet játszik az étel energiává alakításában, különösen a zsírok lebontásában. Nagy mennyiségben megtalálható a shiitake gombában, a napraforgómagban, csirkemellben, avokádóban, tejben és tojásban. A B5-vitamin sok növényi és állati eredetű élelmiszerben megtalálható, így hiánya nagyon ritka.

  • B6 - piridoxál-foszfát: Létfontosságú az anyagcserében és segít fenntartani az egészséges ide- és immunrendszert. Egyél sok halat, burgonyát, marhahúst és csicseriborsót, ugyanis ezek gazdagok a B6-vitaminban. Hiánya depresszióhoz, legyengült immunrendszerhez és zavartsághoz vezet.

  • B7 - biotin: Valószínűleg hallottál már a biotinről, mint az egészséges bőr és köröm tápanyagáról. Főtt tojásban, halban, magvaknak, diófélékben és édesburgonsákban található meg. A B7-vitamin hiányára utalhat a ritkuló haj, kiütések a testen és a törékeny körmök.

  • B9 - folsav: Szükséges az egészséges sejtnövekedéshez – szükséges a DNS előállításához. A következő élelmiszerekben található meg: sötét leveles zöldek (spenót, kelkáposzta stb.), hús, kelbimbó, avokádó, borsó, bab, brokkoli és máj. A folsav hiány fő jele a vérszegénység, ami gyengeséget, fáradtságot, koncentrálási nehézséget, légszomjat és fejfájást okoz.

  • B12 - kobalamin: Ez a vitamin felelős a vörösvérsejtek előállításáért. Kulcsfontosságú a központi idegrendszer egészségének megtartásához és működéséhez is. A húsok, halak, tojás és tejtermékek gazdag forrásai. Hiányának jelei lehet: fáradtság, szívdobogás, sápadt bőr, súlycsökkenés és homályos látás. Ezenfelül több tanulmány szerint a B12-vitamin nélkülözhetetlen az időskori szellemi leépülés megelőzésében, erről itt írtunk bővebben.
egy feh\u00e9r k\u00f6penyes r\u00f6vid haj\u00fa n\u0151 \u00e1ll a fa mellett

Fotó: humberto chavez / Unsplash


A B-vitaminok súlyos hiánya esetén az orvosok általában az étrend megváltoztatását szokták javasolni. Ha étrend-kiegészítőt szeretnél szedni, akkor mindenképpen konzultálj előtte egy szakértővel.