rózsaszín ajkak, a fogak között egy fehér pirula
person with white and gold lipstick
Photo by lilartsy on Unsplash

Miért nagyobb baj a B-vitamin hiánya még a D-vitaminénál is?

Egyre több súlyos betegségről derül ki, hogy kialakulása a nem megfelelő B-vitamin bevitelhez köthető.

Az lehet az ember érzése, manapság a vitaminok közül a tudomány a D-vitaminnal foglalkozik a legtöbbet. Szinte naponta jelennek meg tanulmányok a hatásairól vagy éppen arról, mit okoz a hiánya. Ez kissé elviszi a fókuszt a többi vitaminról, amik nélkül szintén nehezen képzelhető el teljes élet.

Jó példa erre a B12-vitamin legutóbbi esete. Nemrég járta be a sajtót, hogy a D-vitamin hiánya szerepet játszhat az időskori demencia, például az Alzheimer-kór kialakulásában. Arról viszont jóval kevesebb szó esett, hogy más tanulmányok szerint bizony a B12-vitamin ugyanúgy nélkülözhetetlen az időskori szellemi leépülés megelőzésében.

A spring.org.uk emlékeztetett a stockholmi egyetem munkatársainak egy korábbi munkájára. Ebben a májban, halakban, tojásban, tejtermékekben, húsokban megtalálható B12-vitamint vették górcső alá és jutottak arra a következtetésre, hogy hiánya bizony jelentősen befolyásolja szellemi képességeinket. Hasonló megállapítást tettek ugyanebben a publikációjukban a B9-vitaminnal kapcsolatban is.

Ha ez nem lenne elég, egy másik kutatás a B12 hiányát összefüggésbe hozta egy másik betegséggel is.

Az úgynevezett Crohn-betegség a Crohn-betegség a gyulladásos bélbetegségek egyik típusa, a bélrendszer nyálkahártyájának gyulladásával jár, ezáltal súlyos hasmenéshez és hasi fájdalomhoz vezet. Gyógyítására eszköz még nem áll rendelkezésre, ezért is különösen fontos a megelőzése, aminek egyik feltétele – úgy tűnik – az elégséges B12-vitamin.

Kijelenthető tehát, hogy a B-vitaminok szintén létfontosságúak, tehát ezek bevitelét sem szabad elhanyagolni. A legfőbb tanulság: minden vitamin fontos A-tól Z-ig.