egy férfi paradiót tart a kezében
Fotó: PARALAXIS / Shutterstock

Az élelmiszer, amiből 5 darab nagyon egészséges, 6 viszont már veszélyes

Egyre népszerűbb nálunk is az élelmiszer, ami kis mennyiségben nagyon egészséges, ha viszont túlzásba viszed, komoly bajt okozhat.


Az elmúlt években már nálunk is sok helyen megjelent a paradió vagy brazil dió. Megtalálhatod a boltok polcain, a piacon és a kedvenc reggeli süteményedben is. De tudtad, hogy ezek a látszólag ártalmatlan diófélék igazából veszélyeztetik az egészségedet? Mutatjuk, hogy mire kell odafigyelned, ha ilyet fogyasztasz.

Olvasd el ezt is! A dráguló napraforgó olaj helyett ezeket használd

Hogyan nevezzelek?

Fotó: Roberto_Rossi / Shutterstock


A paradió, brazil dió, juviadió vagy amerikai dió Dél-Amerikában őshonos. Venezuela, Brazília, Kolumbia, Peru és Bolívia tartozik a legnagyobb termelők közé. A brazil dió fája az Amazonas esőerdejének az egyik legnagyobbika. A kifejlett fák átlagos magassága elérheti az 50 métert is. Igaz, hogy az egyik neve brazíl dió, ám a legtöbb Bolíviából származik (a világ termésének 50 százalékát adják).

Egészséges?

egy ember brazil di\u00f3t tart a kez\u00e9ben

Fotó: Vladislav Noseek / Shutterstock


A brazil dió nagyon egészséges, ugyanis sok alapvető tápanyagot tartalmaz - írja a tastingtable oldala. Fehérjékben, egészséges zsírokban, omega-3 zsírsavakban, B-vitaminokban és magnéziumban gazdag, továbbá magasabb szeléntartalmú az átlagnál. A szelén fontos az immunrendszer és a pajzsmirigy megfelelő működéséhez.

Az egészséges pajzsmirigy segít a rák, a szívbetegségek, és a fertőzések elleni küzdelemben.

Mennyit szabad enni belőle?

egy feh\u00e9r t\u00e1lban brazil di\u00f3k

Fotó: HandmadePictures / Shutterstock


Mint korábban említettük, a szelén alapvetően jótékony hatású, azonban nagy mennyiségben mérgezővé válik, ami súlyos hatással lehet az emberi szervezetre.

A szakértők azt tanácsolják, hogy a felnőttek maximum napi 5 brazil diót fogyasszanak el.

brazil di\u00f3 egy barna t\u00e1lban

Fotó: RHJPhtotos / Shutterstock


A szelénmérgezés jelei közé tartoznak a bélrendszeri problémák, törékeny hajszálak, gyenge körmök, ízületi fájdalmak, de még a fáradékonyság is utalhat rá. (Van egy másik ok is, amiért nem szabad túlzásba vinni, erről ITT írtunk.)

egy n\u0151 brazil di\u00f3t tart a kez\u00e9ben

Fotó: PARALAXIS / Shutterstock


A brazil dió túlzott fogyasztása nagyon veszélyes és egészségkárosító. Súlyos esetben veseelégtelenség, szívelégtelenség vagy szívroham is tapasztalható.