egy nő céklát tart a kezében
Fotó: mimagephotography / Shutterstock

Jó a szívnek, a szemnek, a csontoknak, a vérnyomásnak, a bőrnek, mégis sokan nem eszik

Egy sor jótékony hatásáról lemaradsz, amire télen-nyáron nagy szükséged lenne, ha nem eszed ezt a csoda zöldséget! Érdemes, még akkor is, ha nem a kedvenced.

A cékla tele van számos alapvető tápanyaggal, például vassal, káliummal és C-vitaminnal, emellett kiváló élelmi rostforrás, így megéri beépítened az étrendedbe.

k\u00fcl\u00f6nb\u00f6z\u0151 c\u00e9kla fajt\u00e1k egym\u00e1s mellett

Fotó: Andriy Blokhin / Shutterstock


A cékla fajtái

  • Piros: kiváló levesekhez, mint például a hagyományos orosz borscshoz.
  • Arany: kellemes lágy ízt ad a leveseknek, és kiváló zöldséges köretekben.
  • Chioggia: belül csíkos és nagyon finom nyersen vagy köretként főzve.

Egy csésze cékla a következő táplálkozási profillal rendelkezik

  • Kalória: 58
  • Összes zsír: 0,2g
  • Nátrium: 106 mg
  • Összes szénhidrát: 13g
  • Élelmi rost: 3,8g
  • Cukor: 9,2g
  • Fehérje: 2,2g
  • Kalcium: 21,76 mg
  • Vas: 1,09 mg
  • Kálium: 442 mg
Viszonylag sok kalóriát tartalmaz, így ha figyelsz az alakodra, akkor csak mértékkel fogyaszd.

​Mi a helyzet a céklában található rostokkal?

c\u00e9kla kr\u00e9m egy t\u00e1lban Photo by Ruth Georgiev on Unsplash


A cékla szuper rostforrás. Ez miért jó? Azért, mert a rostok segíthetnek a vércukorszint szabályozásában, kordában tartják a koleszterinszintet és persze a székrekedés ellen hatnak.

Mindemellett a cékla kulcsfontosságú vitaminokban és ásványi anyagokban is bővelkedik.

Gazdag betaninban, ez a céklavörösnek is nevezett színanyag véd a szívbetegségtől és a ráktól, gyulladáscsökkentő hatású, valamint a 2-es típusú cukorbetegség kialakulását is "hátráltatja".

A felsoroltakon kívül a céklában megtalálható még folsav, és a már említett kálium, magnézium és C-vitamin hármas. A folsav egy alapvető tápanyag, kulcsfontosságú a sejtek megfelelő működéséhez. A kálium a vízháztartásunk működését szabályozza, a magnézium kulcsfontosságú a csontok és a szív egészsége szempontjából, a C-vitamin pedig a szívet, a szemet és az immunrendszert is védi.

​Milyen egyéb egészségügyi előnyökkel jár a cékla?

c\u00e9kla feh\u00e9r t\u00e1ny\u00e9ron

Fotó: Natalia Fogarty / Unsplash


Ha ez még nem lenne elég, a cékla nagy mennyiségű nitrátot is tartalmaz. Ezt a nitrátot a Harvard Medical School egyik tanulmánya szerint az emésztőrendszerünk nitrogén-monoxiddá alakítja át, a nitrogén-monoxid pedig tágítja az ereket, így csökkentve a vérnyomást.

​Milyen előnyökkel jár a cékla a bőröd számára?

v\u00e9klal\u00e9 egy poh\u00e1rban

Fotó: Alex Lvrs / Unsplash


A benne lévő bőséges mennyiségű C-vitamin miatt a zöldség kiválóan hat a bőrre. A C-vitamin ugyanis valamennyire védi a bőrt a káros UV-sugaraktól (természetesen a naptejet és egyéb óvintézkedéseket nem váltja ki).

Milyen mellékhatásai lehetnek a céklának?

cs\u00edkos c\u00e9kla \u00f6sszev\u00e1gva

Fotó: Nigel Cohen / Unsplash


A vesekőre hajlamos embereknek csak mértékkel szabad fogyasztaniuk a céklát, mivel az oxalátokat tartalmaz, amik fokozhatják a kőkiválást.

(goodhousekeeping)