hosszú hajú nő villát tart a kezében

Egy olcsó, apró mag ment meg téged a csontritkulástól és a szívinfarktustól

Hazánkban is egyre népszerűbb az apró "szupermag", ami nem csoda, mert már napi egy marékkal egészen elképesztő hatás érhető el.



A chia mag, más néven spanyol zsálya a dél-amerikai aztékok és a maják mindennapi eledele volt. Igazi szuper növény, nagy mennyiségben tartalmaz fehérjéket, rostokat, szénhidrátokat valamint omega-3 zsírsavakat. Manapság már Magyarországon is egyre több helyen találkozni vele, ezért úgy gondoltuk, érdemes összefoglalnunk a legfontosabb tudnivalókat – ebben a self.com cikke volt segítségünkre.

Remek forrása az omega zsírsavaknak

Omega-3-ból és omega-6-ból az összes növény közül a legjobb forrás. Mindkét zsírsavra nagy szüksége van a szervezetnek, támogatják az immunrendszert, védik a szívet és az érrendszert és energiabombának sem utolsók.

Rendben tartja az emésztést

fekete \u00e9s sz\u00fcrke magok

Fotó: Joanna Kosinska / Unsplash


Egy átlagos adag chia mag 10 gramm rostot tartalmaz, ez a napi szükséglet 30-45 százaléka. Ez a rost ráadásul többségében nem oldódik, ami a székrekedés ellen hat. A vízben oldódó része ezzel szemben lassítja az emésztést, ami szintén hasznos, a kettő együtt pedig szuper kombináció.

Teltségérzetet biztosít

Az említett rostnak, valamint a fehérjének köszönhetően sokáig biztosít teltségérzetet, a rostok ráadásul még a vércukorszintet is beállítják. A kettő eredményeként jóval később leszel újra éhes, mint más ételekkel.

Edzés után regenerál

Azon kevés növényi fehérje közé tartozik, ami hatékonyan segíti a regenerálódást edzés után. Ennek oka, hogy teljes értékű fehérje található benne, ami tartalmazza mind a 9 aminosavat, amit a szervezet maga nem képes előállítani. Segítik a sejtek regenerálódását, valamint az apró szöveti hibák „kijavítását”.

Védi a csontokat

r\u00f6ntgenfelv\u00e9tel egy k\u00e9zr\u0151l

Fotó: Owen Beard / Unsplash


Ha vegán vagy, vagyis nem fogyasztasz tejterméket, de szeretnél erős csontozatot, akkor a chia mag a legjobb választás. Tele van foszforral, magnéziummal és kalciummal (egy adag a napi kalciumszükségleted 18%-át fedezi). Agyő, csontritkulás!

Mennyi chia magot egyél egy nap?

Az átlagos adag az Amerikai Mezőgazdasági Minisztérium szerint (USDA) két evőkanál, vagyis nagyjából 30 gramm. Ez azonban csak egy ajánlás, szakemberek szerint nyugodtan eheted addig, amíg jól esik. Mivel egy kiló chia mag 2700 forintba kerül, a 30 grammnál maradva napi 90 forintból élvezheted az előzőekben felsorolt jótékony hatásokat. Szerintünk ez nem túl nagy ár az egészségért.

Vannak a chia magnak mellékhatásai?

Magas rosttartalma miatt, ha túl sokat eszel belőle egyszerre, vagy magában fogyasztod, fullasztó-puffasztó hatást válthat ki – különösen, ha korábban nem szerepelt az étrendedben. Szakemberek azt javasolják, kezd napi pár teáskanállal és fokozatosan növeld az adagot és sok folyadékot igyál közben.

Ki ne egyen chiát?

Mint az előző pontban említettük, fulladást okozhat, megakadhat a nyelőcsőben. Akinek eleve szűk a garatjárata és hajlamos a félrenyelésre, fulladozásra, az csak nagyon óvatosan, legfeljebb apró falatokkal próbálkozzon. Érdemes szakemberrel konzultálni azzal kapcsolatban, mennyi rostot vigyél be a szervezetedbe.

Hogy egyed a chia magot?

\u00e1tl\u00e1tsz\u00f3 poh\u00e1rban \u00e1fonya, feh\u00e9r kr\u00e9m \u00e9s magok

Fotó: Ash Edmonds / Unsplash


Könnyű dolgod lesz, a chia ugyanis szinte bármihez hozzákeverhető, legyen az puding, gyümölcs, lekvár, smoothie, salátaöntet. Gyakorlatilag bármire rászórhatsz egy marékkal. Vegának vízzel összekeverve tojáspótléknak is használhatják.