röntgen felvétel egy kézről
Fotó: Owen Beard / Unsplash

4 végzetes tévhit a csontok egészségével kapcsolatban

Mi tartja igazán erősen a csontjaidat egy életen át? Ha nem tudod erre a kérdésre a választ, akkor nem is tudsz tenni értük, úgyhogy mindenképpen érdemes elolvasnod a cikket.



Ha korábban volt már csonttörésed vagy sérülésed, akkor te igazán tudod értékelni, ha minden porcikád ép. Sajnos elég sok téves információ kering viszont a csontok egészségével kapcsolatban. Az eatingwell oldalán megjelent cikk segítségével most megmutatjuk, miként maradnak erősek a csontjaid és mely tévhiteket kell elfelejtened.

Ez is érdekelhet: Súlyos D-vitamin-hiányod lehet, ha ez az 5 tünet jelentkezik

1. Minden edzés jót tesz a csontoknak

egy f\u00e9rfi s\u00falyt emel

Fotó: Victor Freitas / Unsplash


Többé-kevésbé igaz ez az állítás. A szakemberek sokáig csak a súlyemelésről gondolták úgy, hogy képes erősíteni a csontokat, ám egy új kutatás alaposan kibővítette azon fizikai tevékenységek listáját, amik szintén előnyösen hatnak a csontok egészségére. Ide tartozik az úszás, a pilates, a gyaloglás, sőt még a tánc is. Ezenfelül az egyensúlyt és koordinációt javító tevékenységek, mint például a jóga és a tai chi, kettős feladatot látnak, mivel csökkentik az esések kockázatát.

Továbbá a joga gyakorlatok képesek megnövelni a törésre hajlamosabb helyek (gerinc, csípő és combcsont) csontsűrűségét.


Azt viszont nem szabad elfelejteni, hogy a gyors futás kemény borításon, vagy az ugrálás veszélyeket is rejthet magában, különösen azoknál, akiknek a csontjai már amúgy sem tökéletesek.

2. ​A csontvesztés elkerülhetetlen az életkor előrehaladtával

k\u00e9t id\u0151s ember s\u00e9t\u00e1l egy mez\u0151n

Fotó: Marc Najera / Unsplash


Részben igaz ez az állítás. A csonttömeg általában 50 éves korunkig stabil, ekkor egyfajta "gyengülés" kezdődik. Végzetes és önbeteljesítő hiba lenne azonban feladni a harcot, ugyanis nagyon sokat tehetsz a csontok egészségének megőrzéséért. Az aktív élet, az egészséges táplálkozás, a dohányzás kerülése, az egészséges testsúly fenntartása és az alkoholfogyasztás korlátozása mind jó módja annak, hogy lassítsuk ezt a folyamatot.

Sőt, ha ezeket betartod, akkor elkerülheted a súlyosabb állapotokat, például a csontritkulást.

3. ​A tejtermékek nélkülözhetetlenek az egészséges csontokhoz

egy n\u0151 tejet iszik

chopsticks

Fotó: The Humble Co. / Unsplash


Ez egy tévhit. Valóban a tejtermékekből készült élelmiszerekben található arányaiban a legtöbb kalcium, de sok más élelmiszerben is elegendő mennyiség van. Ilyen például a tofu és az edamame bab, mindkettő körülbelül annyi kalciumot képes biztosítani, mint egy pohár tej.

Ezenfelül a kalciummal dúsított élelmiszerek, például a narancslé, a gabonafélék és a növényi tejek fogyasztása szintén segít abban, hogy megfelelő mennyiséget vigyél be a szervezetedbe.

4. ​A kalcium-kiegészítők veszélyesek

s\u00e1rga kapszul\u00e1k

Fotó: Leohoho / Unsplash


Hamis. Pár régebbi tanulmány szerint valóban veszélyesek, de ezeket az állításokat azóta már megcáfolták és a legtöbb szakértő egyetért abban, hogy a kalcium-kiegészítők biztonságosak. Ha tehát máshogy nem megy, ezek segítségével juttasd be a szükséges mennyiséget a szervezetbe, hogy ne legyen baj.