fehér por fekete asztalra kiszórva

Az egyik legfontosabb élelmiszerünk pont olyan függőséget okoz, mint a drogok

Teljesen hétköznapi élelmiszerként kezeli a társadalom, pedig hiánya 1 nap után ugyanolyan elvonási tüneteket okoz, mint az alkohol, a nikotin, vagy éppen a kábítószer.



Az alábbiakban a zentrum-der-gesundheit.de cikkét közöljük.

A cukor egy kábítószer. Természetesen nem hivatalosan, hiszen akkor nem lehet hozzáadni egyik élelmmiszerünkhöz sem, nem árusíthatnák a gyerekeknek és még az alábbi figyelmeztető feliratoknak is fel kellene kerülniük a csomagolására:

  • A cukor gyorsan függővé tesz. Ne kezdje el!
  • A cukor károsítja a bélflórát, ezzel pedig gyengíti az immunrendszert a betegségekkel szemben.
  • A cukor tönkreteszi a fogakat, szuvasodást okoz és hízlal.
  • A cukor halálos is lehet, mivel a szívbetegség, cukorbetegség és rák kialakulásának kockázatát növeli.
  • Védje gyermekeit, ne egyenek csokoládét!
  • A cukor hiperaktívvá és depresszióssá tehet.
  • A cukor pánikrohamot idézhet elő.
  • A cukor alvászavarokhoz vezethet.
  • A cukor szaporíthatja a bőrön a pattanásokat.

Természetesen az élelmiszeripar ez ellen erőteljesen tiltakozna és valószínűleg a cukorfüggőket sem érdekelnék az ilyen információk (éppen úgy, ahogy a dohányosokat sem lehet leszoktatni a betegeket ábrázoló képekkel és hasonló üzenetekkel). Ráadásul, aki felismerné magán a függőség jeleit, nem is igazán tudná, hogyan szabaduljon meg tőle.

A cukor függővé tesz

kan\u00e1l feh\u00e9r por tetej\u00e9n egy szem m\u00e1lna

Fotó: Myriam Zilles / Unsplash

Előfordult már veled is, hogy az éjszaka kellős közepén elkocsikáztál egy benzinkútra, hogy feltankolj édességekkel? Ismered az érzést, amikor semmi másra nem tudsz gondolni, csak a csokoládéra? Te sem tudod elképzelni az ebédet desszert nélkül?

Téged is szokott gyötörni az édesség utáni sóvárgás, amit aztán farkaséhség követ? A cukor tényleg tud úgy működni, mint a kábítószer, a függő pedig sokszor pont úgy viselkedik, mint egy dohányos, akinek sürgősen szüksége van egy cigarettára, vagy mint egy alkoholista, aki az esti betevője nélkül agresszívvá válik.

Végezz el egy kísérlet magadon!

Azt hiszed, te nem vagy függő? Kontrollálni tudod a cukorfogyasztásodat? Ebben az alábbi próba teljesítése nem fog neked gondot okozni: azonnal iktass ki minden cukrot az életedben – 2 vagy 3 hétre.

Semmi csoki, semmi bonbon, semmi tejszelet, semmi mogyorókrém, semmi lekvár, semmi süti, semmi keksz és persze semmi édesített ital. Gondolj természetesen a rejtett megjelenési formákra és azokat is hanyagold! Vagyis: semmi édesített műzli, kukoricapehely, rágcsálnivaló, gyümölcsjoghurt és egyéb édesített tejtermék és semmi probiotikus joghurt, amennyiben cukrot tartalmaz. És persze ne akarj a ketchupadagod növelésével kompenzálni – minden egyes evőkanál ketchup másfél kockacukrot tartalmaz.

Meg fogod látni, hogy szinte azonnal jelentkezni fognak az elvonási tünetek. Az első nap után levertnek, ingerlékenynek fogod érezni magad, csökken a koncentrációd. Ha kibírsz további két napot, újabbak jönnek hozzá: olyan feszült leszel, hogy szinte már a „cukor” szó hallatára ugrani fogsz és az sem lesz meglepő, ha visszaszoksz a cigarettára. Alig fogod tudni kezelni az érzelmi kitöréseidet és nem leszel többé önmagad.

A jó hír az, hogy ezzel szinte mindenki ugyanígy lenne, állítson bármit. A cukor az ember étrendjének szerves és meghatározó részét képezi, ennek megfelelően cukor nélkül fizikai és szellemi hanyatlás jelei mutatkoznak, a teljesítmény alaposan lecsökken. Annál is inkább, mert egyrészt megvonás esetén a gondolatok folyamatosan az édesség körül járnak, másrészt mert erősen megnő a vágy más „kábítószerek” (cigaretta, alkohol, koffein) után.

A gond az, hogy a társadalom ezzel nem szembesíti az egyént, nem hívja fel a figyelmet a cukorfogyasztás veszélyeire, a cukorra teljesen normális élelmiszerként tekint.

Így természetesen maga a függőség ténye sem tudatosul, a probléma kezelése pedig szóba sem jön. Miközben az éppen „száraz” alkoholistákat egyáltalán nem kínálja az ember egyetlen pohárral sem, az egykori, nehezen leszokott cukkorfüggőknél simán elhangozhat, hogy „egy kis cukor még nem a világ”. Pedig ez egyáltalán nem így van. Egyrészt szinte lehetetlen valóban kevésnél megállni, ha viszont sokat eszel belőle, akkor az komoly egészségügyi következményekhez vezethet.

A cukkorfüggőség okai

barna-feh\u00e9r s\u00fctem\u00e9ny

Fotó: Deva Williamson / Unsplash

A cukorfüggőség általában 4 ok (valódi cukorfüggőség, vércukorszint-ingadozás, lelki eredet, bélgomba) kombinációjaként szokott kialakulni.

A függőségre való hajlam egy velünk született tulajdonság, az agy által termelt szerotonin és dopamin hormonok mennyiségi egyensúlyzavarára vezethető vissza. Az elvonási tünetek akkor jelentkeznek, amikor túl kevés termelődik a szerotoninból, vagy mindkettőből.

A dopamin egyfajta serkentőszer, szinte túlcsordul a hormon, ha tele vagy várakozással: egy randevú, egy verseny vagy éppen egy eredményhirdetés előtt. Ez segít, hogy tiszta fejjel gondolkodhass, és hogy kellően motivált legyél a cél elérésében. Folytatva az előbbi sort: hogy megcsókold a másikat a randevún, hogy te legyél a versenyen a leggyorsabb, hogy a munkahelyeden te kapd meg a megbízást.

Ha megvan a vágyott siker, akkor jön el a szerotonin ideje, ami által átjárja testedet az elégedettség és a megkönnyebbülés. Azt üzeni általa az agy a testednek: elérted a célodat, légy boldog.

Ha kevés a dopamin, akkor motiválatlan, kedvetlen leszel, ha a szerotoninból nincs elegendő, akkor szorongás, hangulatingadozás jelentkezik. Ilyenkor szokott az ember drogok után nyúlni, jelentsen az egy szál cigarettát vagy egy tábla csokoládét.

Folytatjuk.