egy nő piros ajkakkal, rajtuk fehér cukorszemcsék

Így tudod letesztelni, hogy cukorfüggő vagy-e

A cukorfüggőség éppen olyan veszélyes, mint kábítószerfüggőség, ezért fontos, hogy időben felismerd és kezeld.



A zentrum-der-gesundheit.de német oldal közölt nemrégiben egy részletes szakcikket a cukorfüggőséggel kapcsolatban. A rendkívül tanulságos írást több részben mi is leközöljük. Az első részben elmondtuk, miért ugyanolyan veszélyes a cukor, mint a kábítószer és hogy hogyan is működik a cukorfüggőség. Ezúttal a kialakulásának lehetséges okaival foglalkozunk.

A cukor boldogságot színlel

sz\u00ednes csatornafed\u00e9l

Fotó: Yuyeung Lau / Unsplash


A kábítószerek emelik a dopamin- és szerotoninszintet, vagyis valódi teljesítmény nélkül tesznek boldoggá és felszabadulttá. Azt az érzetet keltik, mintha éppen elértél volna egy nagy célt és ezért az agyad megjutalmazza a testedet.

A valóság ezzel szemben az, hogy nem küzdöttel, nem értél el semmit, semmi mást nem csináltál azon kívül, hogy drogot fogyasztottál és becsaptad magad. A cukor pontosan úgy működik, mint az alkohol és a nikotin: emeli a dopamin- és szerotoninszintet.

A cukorfüggőség tudományos megközelítése

A tudósok régóta sejtették, hogy létezik cukorfüggőség, az amerikai Princeton Egyetem kutatói pedig idővel kikezdhetetlen bizonyítékot is találtak rá. A patkányokon végzett kísérleteknél az állatok a cukor megvonása után pontosan olyan tüneteket produkáltak (remegés, fogvacogás, félelem), amilyet az emberek szoktak az elvonókúrákon. Ha ez nem lenne elég, a rágcsálók is rákaptak a cukor helyett kínált helyettesítő drogokra, például az alkoholra, amikor pedig újra kaptak cukrot, többet ettek belőle, mint előtte.

A cukor olyan, mint a kemény drogok

szak\u00e1llas f\u00e9rfi doh\u00e1nyzik

Fotó: GRAS GRÜN / Unsplash


A patkányokat természetesen folyamatos megfigyelés alatt tartották a kutatók, mivel tudni akarták, milyen változások mennek végbe a szervezetükben. Az eredmény: 4 hónap intenzív cukorkúra után az agyukban ugyanazokat a változásokat észlelték, mint amit a kokainosoknál és heroinosoknál szoktak, természetesen kisebb mértékben.

Egy másik kutatás azt is megmutatta, hogy a függőségek erősítik egymást.

Az alkoholisták például általában jobban kívánják az édességet az átlagnál. Van azonban egy ennél még aggasztóbb tény: az alkoholfüggőségben szenvedő szülők gyerekei nagyobb eséllyel lesznek cukorfüggők. Emiatt a szakemberek arra gyanakodnak, a hajlam a függőségre a génekkel öröklődik. Kiemelik azonban azt is, hogy a hajlam nem jelent automatikus függőséget, lehet ellene tenni.

Kísérlet

Azt hiszed, te nem vagy függő? Kontrollálni tudod a cukorfogyasztásodat? Ebben az alábbi próba teljesítése nem fog neked gondot okozni: azonnal iktass ki minden cukrot az életedben – 2 vagy 3 hétre.

Semmi csoki, semmi bonbon, semmi tejszelet, semmi mogyorókrém, semmi lekvár, semmi süti, semmi keksz és persze semmi édesített ital. Gondolj természetesen a rejtett megjelenési formákra és azokat is hanyagold! Vagyis: semmi édesített műzli, kukoricapehely, rágcsálnivaló, gyümölcsjoghurt és egyéb édesített tejtermék és semmi probiotikus joghurt, amennyiben cukrot tartalmaz. És persze ne akarj a ketchupadagod növelésével kompenzálni – minden egyes evőkanál ketchup másfél kockacukrot tartalmaz.

Meg fogod látni, hogy szinte azonnal jelentkezni fognak az elvonási tünetek. Az első nap után levertnek, ingerlékenynek fogod érezni magad, csökken a koncentrációd. Ha kibírsz további két napot, újabbak jönnek hozzá: olyan feszült leszel, hogy szinte már a „cukor” szó hallatára ugrani fogsz és az sem lesz meglepő, ha visszaszoksz a cigarettára. Alig fogod tudni kezelni az érzelmi kitöréseidet és nem leszel többé önmagad.

A jó hír az, hogy ezzel szinte mindenki ugyanígy lenne, állítson bármit. A cukor az ember étrendjének szerves és meghatározó részét képezi, ennek megfelelően cukor nélkül fizikai és szellemi hanyatlás jelei mutatkoznak, a teljesítmény alaposan lecsökken. Annál is inkább, mert egyrészt megvonás esetén a gondolatok folyamatosan az édesség körül járnak, másrészt mert erősen megnő a vágy más „kábítószerek” (cigaretta, alkohol, koffein) után.

A vércukorszint hullámzása

Ha folyamatosan édeset kívánsz, nem feltétlenül jelenti azt, hogy te már függő vagy, utalhat a vércukorszinted hullámzására is. Inkább ennek szurkolj, ezt a problémát ugyanis egyszerűbb orvosolni, például a szabályos időközönkénti étkezésekkel és a finomított szénhidrátok elhagyásával.

A cukor még több cukrot kíván

A finomított szénhidrátokat tartalmazó, illetve a magas glikémiás indexszel rendelkező (tehát a vércukorszintet erősen befolyásolni képes) élelmiszerek cukorhiányt idézhetnek elő. Ezek ugyanis

riasztják a hasnyálmirigyet, ami túlzott inzulintermelésbe kezd, így a glükóz, vagyis a cukor jelentős része a sejtekben landol.

Végeredmény: leesik a vércukorszint, fájni kezd a fej, kalapál a szív, lankad a figyelem – gyors és nagy mennyiségű pótlásra van szükség. Ezzel minden kezdődik előröl, vagyis spirálba kerülsz.

Lelki okok

egy f\u00e9rfi kez\u00e9be temeti arc\u00e1t

Fotó: Christian Erfurt on Unsplash


Az édesség felszabadít, megnyugtat, jutalmaz. Különösen azok nyúlnak előszeretettel édességhez szorult helyzetben, akik gyerekkorukban figyelem és szeretet helyett gyakran édességet kaptak. Ha el akarod kerülni a függőséget, a jutalmazás egy másik formája után kell nézned.

Bélproblémák

A bélben normál esetben is találhatók gombák (mindenek előtt a Candida albicans), ezek azonban ilyenkor kontroll alatt vannak. Ha viszont felborul az egyensúly és elszaporodnak, akkor gondot okozhatnak, első sorban ugyanis cukorral táplálkoznak. Ha ez megtörténik, sajnos megint megnő a vágy az édességek és az olyan szénhidrátban gazdag ételek iránt, mint a tészta. Ezt házilag kezelni nehéz (speciális étrend összeállítása szükséges), ilyenkor mindenképpen fordulj orvoshoz.

Folytatjuk: a következő részben a függőség megszüntetéséről lesz szó.