sárga kapszula napsugár
Fotó: FotoHelin / Shutterstock

Hatástalan a D-vitamin, ha ezeket a szabályokat nem tartod be a szedésénél

Hogy kell szedni a D-vitamint? Étkezés előtt vagy után? Az alábbi cikkből minden kérdésedre választ kapsz.



Szinte mindent megírtunk mar arról, mivel tudsz elegendő D-vitamint juttatni a szervezetedbe, most viszont találtunk egy érdekes cikket, ami egészen más oldalról közelíti meg a témát. A greatist oldalán bukkantunk rá az írásra, ami számos fontos kérdést megválaszol a D-vitaminnal dúsított étrend-kiegészítők szedése kapcsán.

Olvasd el ezt is! Súlyos D-vitamin-hiányod lehet, ha ez az 5 tünet jelentkezik

Étkezés közben kell bevenni?

egy gofri, k\u00e1v\u00e9 \u00e9s toj\u00e1sr\u00e1ntotta

Fotó: Ali Inay / Unsplash


Igen! A D-vitamin egy zsírban oldódó vitamin, ezért a legjobb, ha a kiegészítőt egészséges zsírokat tartalmazó élelmiszerekkel (olívaolaj, magvak, diófélék, halak és tojás) együtt veszed be. A kutatók azt viszont még vizsgálják, az alacsony vagy magas zsírtartalmú ételekkel együtt szívódik fel jobban a vitamin.

Érdemes reggel szedni a D-vitamint?

k\u00e1v\u00e9, gy\u00fcm\u00f6lcs\u00f6k \u00e9s t\u00e1ny\u00e9rok

Fotó: Brooke Lark / Unsplash

A reggeli vitaminbevitel egyik nagy előnye, hogy könnyedén beépítheted a reggeli rutinodba, így pedig nem fogsz róla megfeledkezni.

Ha még így is kimarad néha a beszedése, akkor a telefonodon is beállíthatsz egy emlékeztetőt.

Mikor érdemes bevenni?

egy barna haj\u00fa n\u0151

Fotó: Jenny Ueberberg / Unsplash


A D-vitamin túlzott bevitele egyes embereknél alvászavart okoz. Erre a problémára szintén megoldás lehet az, ha inkább a reggeli órákban veszed be ezt az étrend-kiegészítőt.

Milyen esetben szükséges a D-vitamin szedése?

egy n\u0151 napozik

Fotó: Fleur Kaan / Unsplash


A D-vitamin szükségessége többek között attól függ, mennyi napsütést "kapsz" és hogy mennyi vitamint tartalmaz az étrended.

Ezenfelül még a bőrtónusod is számít: minél sötétebb a bőröd, annál több melanint (pigment) tartalmaz, ami segít megvédeni a bőrt a nap ultraibolya sugaraitól. Ez viszont csökkenti a bőr D-vitamin termelő képességét, főleg akkor, ha felhős területen élsz. Végül pedig az életkorod és bizonyos egészségügyi problémák (cöliákia, cisztás fibrózis, vese- és májbetegségek) is befolyásolják a D-vitamin felszívódását.

s\u00e1rga kapszula

Fotó: Michele Blackwell / Unsplash


Ha a D-vitamint megfelelően és rendszeresen szeded, akkor fenntarthatod a csontok egészségét, erősítheted az immunrendszered, segítheted az egészséges mentális állapot megőrzését, csökkentheted az izomgörcsök gyakoriságát és még a rákos megbetegedéseket is megelőzheted.