piros kabátos gyerek piros bögrét tart az arca elé

Ebben az italban van a világon a legtöbb D-vitamin

Egyetlen pohárral a napi szükségleted 15 százalékát fedezheted akár. További jó hír, hogy vegánok is ihatják.


Nemrégiben gyűjtöttük össze azokat az ételeket, amiben a legtöbb D-vitamin található. Jóval kevésbé egyértelmű a helyzet az italoknál, mivel a D-vitamin szinte kizárólag állati eredetű élelmiszerekben található meg. (Egyetlen nem állati eredetű kivételt már mutattunk, illetve éppen kísérletek folynak az első D-vitamint tartalmazó zöldség kifejlesztésére.)

A nem állati eredetű italokat D-vitaminnal szokták dúsítani, ezek közül a mandulatej az, amelyikbe általában a legtöbb hozzáadott D-vitamin kerül. Ennek oka az, hogy a mandulatej nagyon elterjedt a vegánok (és laktózérzékenyek) körében, vagyis ezáltal megoldható a megfelelő D-vitamin bevitelük, ami egyébként más módon jóval nehezebb lenne. (Megjegyzendő, a tehéntejben sincs alapból, ott is utólag "csempészik bele".)

Változó, hogy mennyi vitamint adnak a mandulatejhez, sőt olyan is van, amihez egyáltalán nem adnak – előbbi természetesen mindig fel van tűntetve a csomagoláson.

Ha van hozzáadott D-vitamin, akkor az nagy átlagban annyi szokott lenni, hogy egy pohár mandulatejjel a napi D-vitamin szükségleted 10-15 százalékát tudod fedezni.