hosszú hajú lány áll a napfényben

Tudtad? Természetes D-vitamin csak egy nem állati eredetű élelmiszerben van

A D-vitamin hiánya csontritkuláshoz, rákhoz is vezethet, ezért bevitele létfontosságú. A rendszeres húsevőknek könnyebb dolguk van, de a vegetáriánusok számára sem megoldhatatlan a feladat.



A D-vitamin nélkülözhetetlen a szervezet számára, többek között a segítségével szívódik fel a csontok számára létfontosságú kalcium, de immunerősítő és gyulladásgátló hatása is van.

A D-vitamin kóros hiánya a gyermekeknél angolkórhoz (donga láb, gerinc és medence torzulása), felnőtteknél csontritkuláshoz, gyér hajzathoz és akár rák kialakulásához vezethet. Sok természetes D-vitamint tartalmaz a halak és a tejtermékek jó része, a tojás, és a sertéshús.

Mint látható, ezek mind állati eredetűek, a zöldségekben és gyümölcsökben ugyanis természetes állapotukban valóban nincs D-vitamin. A zöldség, vagy gyümölcs eredetű élelmiszerekhez (tofuhoz, narancsléhez, műzlihez) a feldolgozás során szokták hozzáadni.

k\u00fcl\u00f6nb\u00f6z\u0151 sz\u00edn\u0171 gomb\u00e1k feh\u00e9r h\u00e1tt\u00e9r el\u0151tt

Fotó: Kalineri / Unsplash

Egy lehetőség van azonban azok számára is, akik ritkán, vagy egyáltalán nem esznek húst, de mégis természetesen szeretnének hozzájutni a D-vitaminhoz. Ez nem más, mint a szabadban, napfényen termesztett gomba, ami a „feltöltést” a nap sugaraiból végzi. Gazdag D-vitaminban a pincében termesztett gomba is, ott UV-lámpákkal érik el az eredményt.

Szabadon termesztett gombák D-vitamintartalma, 100 g-ra vetítve

  • barna csiperke: a napi szükséglet 122%-a
  • maitake, vagy bokrosgomba: a napi szükséglet 98%-a
  • fehér csiperke: a napi szükséglet 92%-a
  • kucsmagomba: a napi szükséglet 17%-a
  • rókagomba: a napi szükséglet 14%-a
  • shiitake: a napi szükséglet 5%-a