egy nő ül a széken

A világ leghétköznapibb tevékenysége fog megmenteni téged a depressziótól

Egy friss kutatás szerint nagyon egyszerűen úrrá lehetsz a depresszión vagy meg is előzheted azt. Ehhez csak egy bizonyos testmozgást kell elkezdened.



Magyarországon évente mintegy 700 ezer ember tapasztalja magán a depresszió tüneteit, a járvány és a kényszerű bezártság pedig csak ráerősített a jelenségre. Ezzel párhuzamosan ebben az időszakban még a szokásosnál is több tanulmány foglalkozott annak kiderítésével, melyik napi szokásaink javítanak illetve rontanak mentális állapotunkon. Egy friss kutatás nemrégiben a testmozgás és a depresszió kialakulása közti összefüggést vizsgálra.

Ez is érdekelhet: 5 étel, amitől biztosan jobb lesz a hangulatod

Egy ember \u00fajs\u00e1got olvas

Fotó: Roman Kraft / Unsplash


A JAMA Psychiatry folyóiratban 2022 áprilisában megjelent kutatás szerint azoknál a felnőtteknél, akik heti 75 perc gyors gyaloglással egyenértékű fizikai aktivitást végeztek, 18 százalékkal alacsonyabb volt a depresszió kockázata, mint azoknál, akik nem sportoltak. Sőt, ha heti két és fél órára emeled a testmozgás időtartamát (a legjobb ötször 30 perces elosztásban), akkor 25 százalékkal több eséllyel kerül el téged a depresszió.

egy n\u0151 s\u00e9t\u00e1l egy kis gyerekkel

Fotó: Juliane Liebermann / Unsplash


A legnagyobb pozitív változást azoknál a résztvevőknél figyelték meg, akik korábban egyáltalán nem mozogtak. Ha te is úgy érzed, hogy a heti 150 perc sok, akkor itt az ideje, hogy az egészséged érdekében ezt újra átgondold. Minden kis lépés számít.

Szinte hihetetlen, de még az alapvető háztartási munkák elvégzése is 10 százalékkal csökkenti a mentális problémákat. Szerintünk ez egy szuper hír, hiszen a házimunkát úgyis mindenkinek muszáj elvégeznie!

Az étrend hatása a depresszióra

z\u00f6lds\u00e9ges t\u00e1ny\u00e9r vill\u00e1val

Fotó: Nadine Primeau / Unsplash


Több tanulmány is bebizonyította már, hogy az étkezési szokásaink is nagy mértékben befolyásolják a hangulatunkat. Egy 2020-as kutatás szerint az alábbiak például egyértelműen pozitív irányba hatnak:

  • zöldségekben, teljes kiőrlésű gabonákban, olívaolajban és halban gazdag étrend;
  • magas gyümölcs-, zöldség- és rostbevitel;
  • B12-vitamin, folsav és magnézium bevitele;
  • kevés hozzáadott cukor fogyasztása;
  • mediterrán étrend követése;
  • korlátozott mennyiségű édesség, finomított liszt, magas zsírtartalmú termékek, vörös és feldolgozott húsok.
lazac szelet

Fotó: David B Townsend / Unsplash


Még mindig nem hiszed el, hogy milyen fontos az egészséges étrend a depresszió elleni küzdelemben? Egy 2019 októberi vizsgálat - amiben 101 depresszióval diagnosztizált ember vett részt - megállapította, hogy a mediterrán étrend mindössze 3 hétig történő követése már javulást hoz a depressziósok állapotában.

Kérdezd meg az orvosodat

egy feh\u00e9r k\u00f6penyes n\u0151 \u00e1ll

Fotó: Bermix Studio / Unsplash


Nem lehet persze eléggé kihangsúlyozni, hogy az életmód és az étrend nem helyettesíti a mentális betegségek, például a depresszió orvosi kezelését. Feltétlenül konzultálj orvossal, hogy az életmódbeli változtatások összhangban állnak-e az esetlegesen szükséges orvosi kezeléssel.