egy ember áll a sajtok előtt
Fotó: HQuality / Shutterstock

Egy 2700 fős falu oktatja a franciákat a sajtkészítés tudományából

Egy 2700 fős kis falu kajszibarackos-diós kéksajtjával ámulatba ejtette az egész világot a 2021-es „Mondial du Fromage” sajt versenyen.



A euronews oldalán bukkantunk rá arra cikkre, miszerint több mint 50 brazil sajt nyert érmet (közte 5 szuperaranyat) a kétévente megrendezett „Mondial du Fromage” sajt versenyen a franciaországi Tours-ban, 2021 szeptemberében. Ezzel Brazília az abszolút sajt nagyhatalomnak számító Franciaország után a második legsikeresebben szereplő nemzet lett a versenyen.


Alagoa annak a településnek a neve, ahonnan a díjnyertes brazil sajtok jelentős része kikerül.

A falunak otthont adó Minas Gerais régió maga már régóta a sajt (brazilul a queijo) hazájának számít a dél-amerikai országban. A három évszázaddal ezelőtt még arany után kutató telepesek által benépesített területen azután kezdtek sajtgyártásba, hogy a 20. század elején egy olasz cipész, Paschoal Poppa megérkezett a faluba egy parmezán recepttel.

A 2700 lakosú Alagoa településen ma nem kevesebb, mint 135 sajtkészítő dolgozik, közülük többen díjat nyertek a 2021-es toursi fesztiválon.

​Hogyan élik meg a sikert a sajtkészítők?


A díjak megváltoztatták az életünket. Régen a vevők alapvetően azt az árat fizették, amit akartak a sajtunkért. Mostanra azonban egyre több látogatónk akad, így már mi szabhatjuk meg az árakat.

– mesélte a már említett euronews cikkben Dirce Martins, aki majdnem 40 éve készít sajtot Alagoában.

A férjével és fiával együtt dolgozó Martins naponta legfeljebb 60 füstölt sajtot gyárt. A 32 éves Cassiának is hasonló kis műhelye van: férjével, Marcosszal naponta körülbelül 15 kilogramm sajtot készítenek 15 tejelő tehenük segítségével.

A brazil sajtkészítők munkája nagyon nehéz, minden nap reggel 6 órától este 22 óráig, esőben vagy napsütésben dolgozni kell, miközben egyre élesedik a verseny a sajtműhelyek között.

​Miért fontos, hogy az alagoai sajtok nyertek?


Egy francia sajt esetében egy díj elnyerése akár 20 százalékkal növeli annak értékét. Brazíliában ez a növekedés 300-400 százalék.

A Tours-i verseny egyik legnagyobb sikert elért Algaoa-i sajtja, a Cruzilia sajtműhely szuperarany díjas „Santo Casamenteiro” nevű kajszibarackos és diós kéksajtja, úgy néz ki, mint egy esküvői torta. Az említett kéksajt darabja nagyjából 11 ezer forintba kerül. A több mint 90 terméket előállító Cruzilia műhely három év alatt harmadával növelte termelését. Mint Juliana Jensen, a Cruzilla vezetője elmondta, a nemzetközi sikereknek hála

a brazilok elkezdték keresni a hazai termékeket, egyre jobban értékelik a saját ízeket és hagyományokat.