fehér pólós nő áll a zöld réten
Fotó: Olia Nayda / Unsplash

Napi fél csésze ebből a finomságból egész életen át karban tartja a szívedet

A dióval dúsított étrend elengedhetetlen lehet azok számára, akik csökkenteni szeretnék a szívbetegségek és a stroke kockázatát.


A diófélék rendszeres fogyasztása bizonyítottan csökkenti a szív- és érrendszeri betegségek okozta halálozási arányt.

A PsyBlog oldal által minap bemutatott tanulmányok szerint fél csésze (30-60 gramm) dió beiktatása a mindennapi étrendünkbe csökkentheti a rossz koleszterinszintet, a kis méretű, alacsony sűrűségű lipoprotein (LDL) részecskék számát, valamint a vérnyomást is.

A dió az omega-3 egy olyan típusát, az alfa-linolénsavat tartalmazza, ami kifejezetten jót tesz a szívnek. A fenti cikkben idézett következtetések egy olyan tanulmányból származnak, ami a diónak a szívre és az érrendszerre gyakorolt hatását vizsgálta. Ehhez 708 egészséges, 63 és 79 év közötti felnőtt két éven át napi 30-60 gramm diót kapott.


Dr. Emilio Ros, a tanulmány társszerzője elmondta:

Korábbi tanulmányok kimutatták, hogy a diófélék, különösen a dió, összefüggésbe hozhatók a szívbetegségek és a stroke alacsonyabb arányával. Ennek egyik oka, hogy csökkentik az LDL-koleszterinszintet, ehhez most egy másik okot is találtunk: javítják az LDL-részecskék minőségét. Az LDL-részecskék különböző méretűek lehetnek, a kutatások kimutatták, hogy a kis méretű, sűrű LDL-részecskék gyakrabban társulnak az érelmeszesedéssel, az artériákban felhalmozódó plakkokkal vagy zsírlerakódásokkal.

Dr. Ros ezután így folytatta:

A magas koleszterinszintű egyének esetében a dióval dúsított étrend utáni LDL-koleszterinszint-csökkenés sokkal nagyobb lehet. A napi egy marék dió elfogyasztása egyszerű módja a szív- és érrendszer karban tartásának. Sokan aggódnak a nem kívánt súlygyarapodás miatt, ha diót is beiktatnak az étrendjükbe. Vizsgálatunk azonban azt találta, hogy a dióban lévő egészséges zsírok nem okoztak súlygyarapodást a résztvevőknél.

Egy másik kutatás megállapította, a diófélék rendszeres fogyasztása erősíti a megismeréssel, a tanulással, a memóriával, sőt a gyógyulással kapcsolatos agyi tevékenységet is.