makro fotó színes zöldségtálakról

A helyes megfejtés megtalálható a képen

Fotó: Dan Gold on Unsplash

Kikutatták, milyen színű ételek a legegészségesebbek. Nagyon nem a zöld nyert…

A szín és a tápérték viszonyában a pizza egyszerre a jó és a rossz példa – derül ki egy angol cikkből, amiben táplálkozással foglalkozó szakembereket kérdeztek.



A szakemberek körében régóta elfogadott nézet, hogy a változatos étkezés a legjobb, legegészségesebb. Ennek a gyakorlati továbbfejlesztése az utóbbi időben egyre nagyobb népszerűségnek örvendő úgynevezett szivárvány diéta. A lényege, hogy a főleg gyümölcsökből és zöldségekből összerakott étrend lehetőleg a szivárvány minden színét tartalmazza, akkor teljes értékűnek minősül.

A firenzei egyetem munkatársai eggyel még tovább léptek és azt vizsgálták, az egészséges táplálkozáshoz valóban elegendő-e csak arra figyelni, hogy mindenféle szín kerüljön a tányérunkba. Nem véletlen, hogy Olaszországból jött a kérdésfelvetés, hiszen sokan a mediterrán konyhát tartják a világon a legegészségesebbnek. Például azért is, mert egyben az egyik legváltozatosabb, hiszen gyümölcs, zöldség, olíva, hal egyaránt a részét képezi. Francesco Sofi, az egyetem munkatársa a BBC kérdésére elárulta, nem a színekben keresendő a mediterrán konyha titka. „A mi étrendűnk sem mindig és mindenhol tarka, ez nagyon évszak- és régiófüggő. A titok inkább abban rejlik, hogy mi például forraljuk a zöldségeinket és nem sütjük, ezáltal jobban megőrződnek a tápanyagok" – magyarázta.

Azt semmiképpen nem lehet elvitatni, hogy a zöldségben, gyümölcsben gazdag, tehát színes táplálkozás jót tesz az agynak és szívnek

– mondta szintén a BBC-nek Deanna Minich, a portlandi University of Western States táplálkozáskutatója. „Ha hiányzik egy szín a szivárványból, akkor annak az ételnek a funkciója is hiányzik" – teszi hozzá. Ehhez tudni kell, hogy a növényi alapú természetes élelmiszerek ezres nagyságrendben tartalmaznak úgynevezett fitotápanyagokat, amik erősen kapcsolódnak a színekhez. Nem véletlenül sárga a répa (a pigment anyagát, a karotint bontja a máj A-vitaminná), vagy kék az áfonya (a héjában található kék antocián nagyon fontos antioxidáns), hogy a növények zöld pigmentjéről, a többek között vérképző klorofillról ne is beszéljünk. Minich azt is kiemelte azonban, hogy még az sem minősül a szervezet számára teljes értékű táplálkozásnak, ha gyümölccsel és zöldséggel a teljes színskálát lefedjük, ahhoz még sok egyéb összetevőre is szükség van. Az azonban kétségtelen, hogy a színhiány jó eséllyel valamilyen fontos tápanyag hiányát is jelzi.

kisl\u00e1ny \u00fcl a f\u0171ben egy z\u00f6ld gy\u00fcm\u00f6lcs\u00f6t tart a kez\u00e9ben nappal

Fotó: Patrick Fore on Unsplash

A színes étkezés biztosítja, hogy ne együnk egysíkúan

– villant fel egy másik szempontot Tian-shin Yeh, az amerikai Harvard Egyetem kutatója. Rögtön példát is hoz: alapvetően a narancslé is egészséges, de ha túlzásba visszük, magas cukortartalma miatt akár diabétesz is kialakulhat. Másrészről egy feltétekkel telepakolt pizza is hozza a szivárványt, mégsem gondolja senki, hogy az a világ legegészségesebb étele – szemlélteti a téma összetettségét Rochelle Embling, az angol Swansea University munkatársa. Ugyanígy a mesterséges színezőanyagokkal sem lehet kipipálni a hiányzó színeket.

„Színek mellett ugyanilyen fontos az ételek íze. Sokan talán hajlamosak lennének letudni a zöld színt egy a fodros kelnél kevésbé keserű zöldséggel, ezzel viszont a világ egyik legegészségesebb élelmiszerétől fosztják meg magukat" – zárja gondolatait Minich.