fogak egymás mellett
Fotó: Kev Bation / Unsplash

Ha ezeket eszed, nem lesz egyetlen szuvas fogad sem

Meglepődsz, ha megtudod, milyen ételek ártanak, illetve tesznek jót a fogaidnak. Következzen a lista arról, hogy mely élelmiszerekkel kell óvatosan bánnod és miket fogyaszthatsz bátran.


A fogszuvasodás az egész világon népbetegség, Magyarországon pedig még ezen belül is súlyos a helyzet. Egy pár évvel ezelőtti felmérés szerint a magyar emberek szájából átlagosan 10 fog hiányzik, miközben csak 10 egészséges foggal rendelkeznek. Ez az EU-ban az egyik legrosszabb adat. Ezért különösen fontos a fogápolás, ami már a helyes étrend kiválasztásával kezdődik. Íme néhány étel, amit mindenképpen érdemes beiktatnod, és néhány, amit el kell hagynod.

Ez is érdekelhet: 5+1 élelmiszer, ami nagyon jót tesz a fogaknak

egy n\u0151 dobozb\u00f3l eszik a f\u0171ben

Fotó: Jamie Brown / Unsplash


Az vagy, amit megeszel - szól a mondás, és ez még inkább igaz a fogaidra és az ínyedre.

Ha keményítőtartalmú vagy cukros ételeket iszol és eszel, akkor elősegítheted az olyan baktériumok elterjedését, amik fogszuvasodást és fogínybetegséget okoznak a szájban. A plakk (lepedék) egy vékony, láthatatlan réteg, ami baktériumokból és egyéb anyagokból áll, illetve lefedi az összes fogfelületet - olvasható a University of Rochester honlapján.

egy barnahaj\u00fa n\u0151 mosolyog

Fotó: Lesly Juarez / Unsplash


Ha cukor érintkezik a lepedékkel, olyan savak képződnek, amik az étkezés befejezése után akár még 20 percig támadják a fogakat.

Ez a folyamat hosszútávon lebontja a fogak felszínén védőrétegként szolgáló kemény zománcot, ami végül fogszuvasodáshoz vezet. Mindemellett a plakkban található baktériumok gyulladást váltanak ki, ami miatt az íny és a fog is károsodik.

Javasolt ételek

kivi, sz\u0151l\u0151, anan\u00e1sz, narancs, papaya

Fotó: Julia Zolotova / Unsplash


  • Rostban gazdag gyümölcsök és zöldségek: A magas rosttartalmú élelmiszerek tisztán tartják a fogakat és az ínyt. A megfelelő otthoni fogápolás mellett ez a legjobb természetes védekezés a fogszuvasodás és az ínybetegségek ellen.
  • Sajt, tej, natúr joghurt és egyéb tejtermékek: A tejben, sajtban és más tejtermékekben található kalcium és foszfát segít pótolni az ásványi anyagokat, amiket a fogak más élelmiszerek fogyasztása következtében elveszítettek. Emellett segítik a fogzománc helyreállítását is.
  • Zöld és fekete teák: Az említett teák polifenolokat tartalmaznak, amik elpusztítják vagy visszaszorítják a baktériumokat. Így megakadályozható, hogy a baktériumok elszaporodjanak és káros savakat termeljenek.
  • Cukor nélküli rágógumi: Egy másik nagyszerű trükk, hogy eltávolítsd az ételmaradékot a szájból.
  • Fluoridos ételek: A fluortartalmú ivóvíz, és általában bármilyen fluortartalmú vízzel készített termék segít a fogaknak. A gabonafélék, a rizs és a tenger gyümölcsei szintén tartalmaznak fluoridot.

Ezeket ne fogyaszd

sz\u00ednes cukork\u00e1k

Fotó: billow926 / Unsplash


  • Ragadós cukorkák és édességek: Ha édességet eszel, olyanokat válassz, amik gyorsan kiürülnek a szájból. Több tanulmány kimutatta, a csokoládé közel sem olyan rossz, mint a többi cukros finomság (nyalóka, karamellás cukor).
  • Keményítőtartalmú élelmiszerek: A puha kenyér és a burgonya chips beszorulhat a fogak közé, és ha nem távozik onnan gyorsan, akkor a "rossz" savak képződését segíti.
  • Szénsavas üdítőitalok: Ezek az italok tele vannak cukorral, ráadásul a legtöbb üdítő foszforsavat és citromsavat is tartalmaz, ami koptatja a fogzománcot.
  • Anyagok, amik kiszárítják a szájat: Ide tartozik az alkohol és a gyógyszerek egy jelentős része.

Ezeket a tippeket is fogadd meg

elektromos fogkef\u00e9k

Fotó: Goby / Unsplash


  • Ha mindenképpen cukros ételeket szeretnél enni, akkor étkezés közben fogyaszd el őket, ekkor ugyanis több nyál termelődik, így csökken a káros savtermelés is.
  • Korlátozd az étkezések közötti nassolást. Ha mégis rágcsálnivalót kívánsz, akkor válassz valami egészségeset. Étkezés után pedig dobj be egy cukormentes rágót is, hogy fokozd a nyáltermelést.
  • Igyál sok vizet. A fluortartalmú víz segít megelőzni a fogszuvasodást. Mindig ellenőrizd a címkén a fluortartalmat.
  • Moss fogat naponta kétszer.
  • Naponta egyszer használj fogselymet.