lány piros pulcsiban mosolyog

5+1 élelmiszer, ami nagyon jót tesz a fogaknak

Bizonyos, itthon is könnyen elérhető és kedvelt élelmiszerek rendszeres fogyasztásával máris sokat tehetsz fogaid egészségéért.


A fogak egészsége alapvetően meghatározza az ember általános egészségi állapotát, ezért is különösen örömteli, hogy bizonyos ételek kifejezetten jót tesznek a fogaknak – kezdi minapi cikkét az eathealthyeathappy.com oldal. Ők az alábbiakban ismertetett 5+1 kategóriát sorolták fel, ezekből érdemes sokat fogyasztanod, ha szeretnéd minél tovább elkerülni a fogorvost.

1. Tejtermékek

Talán a legkézenfekvőbb csoport. Tele vannak kalciummal, a kémiai elem a fog egyik legfontosabb építőköve. Kevésbé tudott, hogy a tejtermékekben található protein pedig a fogínyt erősíti.

2. Zöld leveles zöldségek

Mindenek előtt a fodros kelt és a spenótot kell megemlíteni, bővelkednek A-, B- és C-vitaminban, szintén nélkülözhetetlen tápanyagok a fogak és az íny számára. A spenót magas magnéziumtartalma ugyancsak nagyon fontos, akárcsak a zöldségekben található rostok, amik kívülről tisztítják a fogakat, képesek eltávolítani a fogkövet.

Ha nem vagy nagy rajongója a fent említett két zöldségnek, kombináld őket smoothie-ban, salátában olyan elemekkel, amiket viszont szeretsz.

3. Gyümölcsök, bogyós gyümölcsök

m\u00e1lna, eper, \u00e1fonya, szeder \u00e1tl\u00e1tsz\u00f3 t\u00e1lakban

Fotó: Timo Volz on Unsplash

A gyümölcsök, mindenek előtt az eper és az áfonya számos egyéb jó tulajdonsággal rendelkező antioxidánsai a fogínysorvadást és a fogvesztést is késleltetik. A zöldségekhez hasonlóan magas a rosttartalmuk, így „fogmosásra” is kiválóan alkalmasak.

4. Diófélék

Egyesítik a korábbi kategóriák jó tulajdonságait, mivel magas rost- és proteintartalmuk mellett sok kalcium és magnézium is található bennük. Nyersen és süteményekbe belesütve egyaránt kifejtik hatásukat.

5. Húsok és zsírosabb halak

Talán a legmeglepőbb élelmiszerek ezen a listán, de az előzőek fényében szereplésük nem véletlen. A húsokban sok a protein valamint a cink, mindkettőre szüksége van fognak és ínynek egyaránt. A lazac és a hozzá hasonló zsírosabb halak az omega-3 zsírsavak és a D-vitamin miatt kerültek bele a felsorolásba.

+1 Víz

A víz fogkrém nélkül is sokat tesz a fogad tisztaságáért, kimossa szájüregből a baktériumokat, gátolja a fogkőképződést, hidratálja a fogínyt.

Összegzés

Ha rendszeresen fogyasztod ezeket az ételeket és sok vizet is iszol hozzájuk, máris tettél egy nagy lépést a fogaid egészségéért. Természetesen ezek nem váltják ki az alapos fogmosást és az időszakos kontrollt a fogorvosnál!