egy nő mosolyog

Ezt a 7 élelmiszert fogyaszd, ha egészségben akarod tölteni az öregkort!

Az élekor előrehaladtával az elfogyasztott élelmiszerek nagy mértékben befolyásolják a megjelenésünket, az életminőségünket és a betegségek kialakulásának kockázatát. Íme, 7 élelmiszer, ami segít, hogy fitt maradj.


A listán szereplő élelmiszerek mind könnyen beszerezhetők és változatosan használhatók a magyar konyhában. Minél hamarabb beépíted őket az étrendedbe, annál biztosabb a pozitív hatásuk.

1. ​Extra szűz olívaolaj

ol\u00edvabogy\u00f3 z\u00f6ld \u00e1gon

Fotó: Lucio Patone / Unsplash


Az extra szűz olívaolaj az egyik legegészségesebb olaj a világon.

Gazdag "jó" zsírokban és antioxidánsokban, amik segítenek csökkenteni a gyulladást és az úgynevezett oxidatív károsodást -- utóbbi a káros szabad gyökök felszaporodását jelenti a szervezetben. A szabad gyökök olyan instabil molekulák, amelyek a normál sejtműködés melléktermékeiként jönnek létre. Kialakulhatnak a külső környezet stresszhatásai, például ultraibolya (UV) fény vagy dohányfüst miatt is és kapcsolatba hozhatók a daganatos betegségekkel.

Ha ez még nem lenne elég, az olívaolajban gazdag étrend általában véd a krónikus betegségektől.

2. ​Zöld tea

z\u00f6ld tea egy barna asztalon

Fotó: MJ Tangonan / Unsplash


A zöld tea erős antioxidáns tulajdonságokkal rendelkezik. Mint ilyen, segíthet megvédeni a bőrt a szabad gyökök által okozott károktól. Az antioxidánsok ugyanis stabilizálják a szabad gyököket, így azok már nem tudják kifejteni hatásukat.

3. ​Halak

lazacos keny\u00e9r egy t\u00e1lc\u00e1n

Fotó: Vicky Ng / Unsplash


A zsírosabb halak, mint például a lazac, gazdag omega-3-ban, fehérjében és szelénben. Utóbbi segíthet megelőzni az UV fény által okozott bőrkárosodást.

A lazacban és más nagy zsírtartalmú halban ráadásul sok a fehérje, ami elengedhetetlen a szervezet kollagén és elasztin termeléséhez. Ez a két anyag felelős a bőr teltségéért és rugalmasságáért. Mindemellett a fehérjék elősegítik a sebgyógyulást valamint az izomfejlődést.

Ez is érdekelhet: Játék! Mennyit tudsz a halakról?

4. ​Étcsokoládé

\u00e9tcsokol\u00e1d\u00e9 darabok

Fotó: Charisse Kenion / Unsplash


Az étcsokoládé a bőr egészségéért felelős flavanolot (szintén antioxidáns) tartalmaz nagy mennyiségben. Ne feledd, minél magasabb a kakaótartalom, annál magasabb a flavanoltartalom. Ezért, ha étcsokoládéval kívánod kiegészíteni az étrendedet, akkor válassz olyan fajtát, ami legalább 70 százalék kakaót tartalmaz kevés hozzáadott cukor mellett.

Ez is érdekelhet: Ragyogó arcbőrre vágysz? akkor ki kell próbálnod ezt a 5 ételt

5. ​Lenmag

lenmag szemek

Fotó: pixabay.com


A lenmag szintén gazdag antioxidánsokban, így segít a szervezetben a szabad gyökök "levadászásában". A lenmag antioxidánsai ráadásul csökkentik a krónikus betegségek, például a szívbetegség és a mellrák kialakulásának kockázatát is.

Ebben a cikkben még többet olvashatsz a lenmagról: 5 szó szerint aprócska étel, ami megóvja a szívedet

6. ​Gránátalma

gr\u00e1n\u00e1talma egy feh\u00e9r t\u00e1ny\u00e9ron

Fotó: Alex Lvrs / Unsplash


A legtöbb gyümölcshöz hasonlóan a gránátalma is tele van egészséges tápanyagokkal. Rengeteg rostot, káliumot és K-vitamint tartalmaz, ezek mind hozzájárulnak a szív egészségének megtartásához. A gránátalma ugyancsak gazdag antioxidánsokban, például flavonolokban, fenolsavakban és lignánokban.

Ezenfelül a gyümölcsben található egyéb antioxidánsok megvédik a bőrt a nap okozta károsodásoktól.

7. ​Avokádó

keny\u00e9r szeletek avokad\u00f3val

Fotó: Gaby Yerden / Unsplash


Az avokádó gazdag telítetlen zsírokban és antioxidánsokban. Most már te is biztosan kívülről fújod, hogy az antioxidánsok karbantartják a bőrünket és megakadályozzák a szabad gyökök kialakulását, ami által az egész szervezet öregedését késleltetik.

Ezt már olvastad? Hogyan tarthatod frissen és zölden az avokádót? 4+1-féleképpen is!

(healthline)