egy nő csokoládét tart a szeme elé
Fotó: Dean Drobot / Shutterstock

9 hatalmas tévhit az egészséges táplálkozással kapcsolatban

Sokat tudsz az egészséges táplálkozásról? Hidd el, hogy a cikkben szerepel olyan tévhit, amiről te is azt hitted, hogy igaz.


Az egészséges táplálkozással kapcsolatos leggyakoribb tévhitekről találtunk egy érdekes cikket a mirror.co.uk oldalán, amit szerettünk volna veled is megosztani. Íme!

Ez is érdekelhet: Mégsem olyan egészséges a futás, és ennek az alkohol az oka

1. Az egészséges ételek drágák

kaliforniai paprik\u00e1k

Fotó: sydney Rae / Unsplash


Mindig vedd figyelembe a szezonalitást, ne ódzkodj a fagyasztott termékektől és tervezd meg előre az étkezésedet. Ha követed ezeket az egyszerű alapelveket, olcsón is tudsz egészséges és finom ételeket készíteni.

2. Az édességek egészségtelenek

egy n\u0151 muffint tart a kez\u00e9ben

Fotó: Icons8 Team / Unsplash


A kulcs a mértékletesség. Egy egészséges és jól táplált szervezetnek nem származik problémája abból, ha néha édes finomságokat is fogyaszt. Természetesen beépíthetsz az étrendedbe egészségesebb alternatívákat is, mint például az étcsokoládét vagy a gyümölcsös joghurtot. Fontos továbbá, hogy mindig szánj időt a falatok kiélvezésére, és ne habzsolj.

3. ​A vegetáriánusok a legegészségesebbek

egy t\u00e1l z\u00f6lds\u00e9g avok\u00e1d\u00f3, cs\u00edra, paradicsom

Fotó: Anna Pelzer / Unsplash


A vegetáriánus étrendnek valóban számos előnye van. Kritikus azonban az is, hogy ki mivel helyettesíti a húst és a húsból származó tápanyagokat az étrendjében. Sok húspótló ugyanis túl sok sót és zsírt tartalmaz.

4. ​Csak akkor ehetsz egészségtelen ételeket, ha sokat mozogsz

egy n\u0151 fut

Fotó: Venti Views / Unsplash


Az edzés és a sportolás valóban rengeteg előnnyel jár, de önmagában nem vezet jó közérzethez vagy fogyáshoz. Legalábbis addig nem, amíg mellette egészségtelenül táplálkozol. A szervezetednek ugyanis az edzés utáni feltöltődéshez jó minőségű és egészséges fehérjékre és zsírokra van szüksége.

5. ​A kenyér egészségtelen

barna keny\u00e9r felszeletelve

Fotó: Jude Infantini / Unsplash


Nyugodtan fogyaszthatsz kenyeret az egészséges táplálkozás részeként. A legjobb azonban, ha kovászos, rozsos és teljes kiőrlésű fajtákat választasz, így ugyanis értékes tápanyagokat is bevihetsz a szervezetedbe.

6. ​A nyers gyümölcs és zöldség jobb, mint a főtt

f\u0151tt paradicsom

Fotó: Louis Hansel / Unsplash


Míg a főzés egyes tápanyagok mennyiségét lecsökkenti, addig másokét megnöveli. A paradicsomban található egyik antioxidáns, a likopin szintje megnő a főzéssel, míg a spenótban található tápanyagok, mint például a vas, a magnézium és a kalcium, könnyebben felszívódnak a szervezetben, ha a spenótot megfőztük. Az emésztési problémákkal küzdőknek is könnyebb lebontani és kivonni a tápanyagot a főtt gyümölcsökből és zöldségekből.

7. A feldolgozott élelmiszerek egészségtelenek

egy t\u00e1l burgonya chips

Fotó: Emiliano Vittoriosi / Unsplash


Biztosan te is sokat hallottál már a feldolgozott élelmiszerek árnyoldalairól. Különbséget kell azonban tenni feldolgozott és ultra-feldolgozott élelmiszerek között. Az ultra-feldolgozott élelmiszerek, mint például a csomagolt sütemények, kekszek és chipsek, általában valóban sok cukrot, sót és zsírt tartalmaznak, miközben semmilyen tápanyag nem található bennük. A feldolgozás más módszerei azonban csak kényelmet nyújtanak, így nyugodtan fogyaszthatsz előfőzött babot vagy fagyasztott zöldségeket, azok semmivel nem rosszabbak a nyers társaiknál.

8. ​Az esti falatozás súlygyarapodást okoz

egy n\u0151 pizz\u00e1t eszik az \u00e1gyban

Fotó: Handy Wicaksono / Unsplash


A legtöbb szakértő egyetért abban, hogy érdemes két-három órás szünetet hagyni az utolsó étkezés és lefekvés között. Így az emésztőrendszerünknek elég ideje lesz feldolgozni a táplálékot, és mi is jobban tudunk majd aludni. A túlevés mindazonáltal az időzítéstől függetlenül súlygyarapodáshoz vezet.

9. ​Minden kalória ugyanolyan

lazac szelet  z\u00f6lds\u00e9gekkel

Fotó: Visual Stories || Micheile / Unsplash


Igaz, hogy minden kalória ugyanannyi energiát tartalmaz, a különböző kalóriaforrások azonban jelentősen eltérő hatással bírnak az energiatermelésre és a hormonokra. A szervezetnek például több energiára van szüksége a fehérjék lebontásához, mint a szénhidrátokhoz és a zsírokhoz, viszont a fehérjéktől tovább érezzük magunkat jóllakottnak és még tápanyag is kerül a szervezetünkbe.