égett pirítóst tartó kéz a kenyérpirító felett
Fotó: Shutterstock

Tényleg rákot okoz az odaégett pirítós?

Sokszor hallottuk már, hogy az égett ételek fogyasztásának káros következményei vannak – a pirítós pedig az egyik legkönnyebben odaégethető étel. Elfogyasztott élelmiszereink kétségkívül befolyásolhatják a rák kockázatát, de ezt a gyakran hangoztatott állítást vajon alátámasztja-e a tudomány?


A healthline cikke közelebbről is megvizsgálta annak bizonyítékait, hogy az égett pirítós okozhat-e rákot. Mutatjuk, mire jutottak!

Az égetett pirítós akrilamidot tartalmaz

\u00e9gett pir\u00edt\u00f3s kisl\u00e1nnyal

Fotó: Shutterstock

Az akrilamid vegyületét elsősorban kozmetikumok, piperecikkek, szövetek, papírok és textíliák előállításához használják. Azonban a keményítőtartalmú élelmiszerekben is képződhet magas hőfokon történő elkészítés során (minél magasabb a hőfok, annál több képződik). Keletkezését a fehérjék és a cukrok közötti kémiai reakció okozza, amely a főtt, sült ételeknek sötétebb színt és jellegzetes ízt is kölcsönöz.

​Akrilamid és rák

Az étrendi akrilamidot számos negatív egészségügyi hatással hozták összefüggésbe, többek között a rákos megbetegedésekkel.

Több régebbi állatkísérlet azt mutatta ki, hogy az akrilamid fogyasztása fokozhatja az emlő- és pajzsmirigydaganatok növekedését, valamint hozzájárulhat az méhtestrák és a heremezotelióma kialakulásához.

Az embereken végzett vizsgálatok azonban vegyes eredményeket hoztak.

Egy 32 tanulmányt vizsgáló áttekintés például arra a következtetésre jutott, hogy az akrilamid-bevitel nincs összefüggésben a leggyakoribb ráktípusok magasabb kockázatával. Másik vizsgálatok szerint összefüggésbe hozható az idősebbek rákos halálozásának, illetve a nyirok- és bőrrák, a nyelőcsőtumor, a petefészek- és méhnyálkahártya rák magasabb kockázatával.

Hosszú távú klinikai vizsgálatokra lenne szükség annak értékeléséhez, hogy az akrilamidot tartalmazó élelmiszerek fogyasztása valóban hozzájárul-e a rák kialakulásához.

Abba kell hagynod az égetett pirítós fogyasztását?

g\u0151z\u00f6lg\u0151 z\u00f6lds\u00e9gek

Fotó: Shutterstock

Nem valószínű, hogy egy egyébként változatosan étkezve a mértékkel fogyasztott égetett pirítóst teljesen ki kell iktatnod az étrendedből, de ezzel a néhány egyszerű lépéssel csökkentheted az akrilamidbevitelt:

  • próbáld meg rövidebb ideig pirítani a kenyeret
  • vágd le a nagyon égett részeket
  • csökkented a sütési, főzési időt
  • válaszd inkább a gőzölést, forralást