egy nő ül a sötétben és fogja a fejét

Ne aggódj, mert itt a megoldás!

Fotó: Anh Nguyen / Unsplash

Le a migrénnel! Mit szabad és mit nem enniük és innuk a fejfájósoknak?

Ha valaha szenvedtél már migréntől, akkor valószínű, hogy szinte bármit megtennél, azért hogy elkerüld a következőt. Aggodalomra semmi ok, most megmutatjuk neked, mit érdemes enni, inni, amikor migréned van.



Lüktető, pulzáló fájdalom, hányinger és fényérzékenység. Ismerős?

Sok dolog kiválthatja a migrént, akár egy étel vagy ital is, amit fogyasztottál.

Koffein

egy cs\u00e9sze k\u00e1v\u00e9 barna asztal tetej\u00e9n

A kávé többmódon is segíthet!

Fotó: Yulia Matvienko / Unsplash


A koffein kulcsfontosságú hatóanyaga számos fejfájás elleni gyógyszernek. Sőt, sok migrénben szenvedő állítja, hogy egy erős csésze kávé megakadályozhatja a migrén kialakulását.

A koffein kétféle módon segíthet. Először is elősegíti az erek összehúzódását, ami csökkenti a migrénes fájdalmat. Másodszor pedig a koffein blokkolja az adenozin, amely a migrén alatt megugorva megnagyobbodott erekhez vezet.

Tehát a kávé néha segíthet rajtad, viszont ha nagy mértékben fogyasztod akkor könnyen kiváltó oka lehet a migrénnek. Egy friss magyar kutatás szerint viszont napi három csésze kávénak egy eddig nem ismert jótékony hatása is van.

Folyadék

egy f\u00e9rfi m\u0171anyagpalackb\u00f3l vizet iszik

Fontos a hidratáltság fenntartása!

Fotó: Damir Spanic / Unsplash


A migrénben szenvedő emberek közel egyharmadánál a kiszáradás miatt alakul ki a súlyos fejfájás. Ha kiszáradsz, akkor folyadékot veszít a szervezeted, beleértve az agyadat is.

A jó hír az, hogy ha megfelelő mennyiségű folyadékot fogyasztasz, akkor biztosan nem lesz baj.

Tiramin

k\u00e9k sajt \u00e9s f\u00fcge

A kéksajt is tartalmaz tiramint!

Fotó: Michele Blackwell / Unsplash


A kutatók úgy vélik, hogy azok az élelmiszerek, amik tiramint tartalmaznak, nagyobb eséllyel okoznak migrénes fejfájást.


A tiramin főleg az erjesztett ételekben fordulhat elő:

  • cheddar sajt
  • kéksajt
  • szalámi
  • pácolt húsok
  • füstölt hal
  • savanyú káposzta
  • szójaszósz
  • sörök
  • vörösbor
  • olajbogyó

Nitrátok

csemege h\u00fasok

Tudtad, hogy a csemege húsok nitrátokat tartalmaznak?

Photo by Bernd Dittrich / Unsplash


Az olyan élelmiszer-tartósítószerek, mint a nitrátok (főleg feldolgozott csemege húsokban) könnyen kiválthatják a migrént.

Csokoládé

csokol\u00e1d\u00e9 sz\u00edvek egym\u00e1sra halmozva

Még a csoki is hibás lehet?

Fotó: Sara Cervera / Unsplash


Bár egyesek szerint a csoki kiváltója lehet a migrénnek, úgy tűnik, hogy ez csupán legenda. Sokkal valószínűbb, hogy a migréned a stressz, az alváshiány vagy esetleg az alkohol miatt alakul ki (bár a vörösbor és fejfájás közötti kapcsolatot is egyre több kutatás látszik megcáfolni).

Persze, ha te úgy érzed, hogy a csokoládétól migréned lesz, akkor mondj le a bűnös élvezetről. Nem éri meg!