három nő pizzát eszik
Fotó: Xavier Lorenzo / Shutterstock

8 évvel tovább élnek az olaszok a magyaroknál, és ennek egyetlen oka van

Bírod a mennyei olasz ételeket? De vajon ismered a legegészségesebb étkezési szokásaikat is? Ha nem, akkor ez a cikk neked készült.


A minap egy érdekes cikkre bukkantunk a mic oldalán, ami végre megértette velünk, hogy mi a titka az olasz emberek gondtalan és hosszú életének. Nem üres szenzációhajhászásról van szó: az olasz férfiak várható élettartama 80,1 év, ami éppen nyolccal több a magyar férfiak várható élettartamánál. (A nőknél kicsit zárul az olló 84,7, illetve 79,1 az adat.) Érdemes tehát megnézni, mi az olasz hosszú élet titka, annál is inkább, mert a cikk szerint ráadásul csupa kellemes dologról van szó. Éljen a dolce vita!

Olvasd el ezt is: Ételek, amelyek megküzdenek a magas vérnyomással

1. Szánj egy kis időt a kávé élvezetére

egy feh\u00e9r cs\u00e9sze \u00e9s k\u00e1v\u00e9

Fotó: Michael Ting / Shutterstock


Az olasz kávékultúra a kikapcsolódásról és az ital tényleges élvezetéről szól, még akkor is, ha ez csak egy gyors eszpresszó kortyolgatását jelenti egy kis kávézóban.

A világ többi részén azonban a kávézás egy sima reggeli rutinná fokozódott le. Eközben a legtöbb olasz ember hétköznapját a kávéfogyasztás határozza meg. Kávészünetek és eszpresszó melletti beszélgetések színesítik a napjaikat. A kellemes kikapcsolódástól függetlenül is a kávéfogyasztás tényleg jót tesz a szervezetednek. Több kutatás megállapította, hogy a fekete ital fogyasztása csökkenti a stresszt, javítja a memóriát és a hangulatot is.

2. Miért ne lehetne mindennap pastat enni?

z\u00f6ld pestos spagetti t\u00e1ny\u00e9rban

Fotó: Klara Kulikova / Unsplash


Ha hetente csak egyszer fogyasztasz tésztát, akkor nem jó irányba haladsz. A felmérések szerint az olaszok 90 százaléka hetente többször is pastát eszik. Sőt, az olaszok 25 százaléka minden nap eszik valamilyen tésztaételt. A gyakori tésztaevés azonban nem jelent hatalmas adagokat. A napi tésztaadagjuk legfeljebb 100 gramm. Ez segít megmagyarázni, hogy miért alacsony az olaszoknál az elhízási arány.

Olaszországban a tésztaételek gyakran előételként kerülnek az asztalra, a spagetti csak felkészíti az éhes gyomrot a főétkezésre.

3. Ebédre egyél nagyobb adagokat, vacsorára pedig kisebbeket

bor, poh\u00e1r \u00e9s eper

Fotó: Daria Litvinova / Unsplash


Az olaszok jellemzően 1 és 3 óra között tarják az ebédszünetet, ekkor jól belakmározhatnak a pizzából, mivel napközben több kalóriára van szükségük, hogy aktívak maradjanak. A nyugodt alváshoz aztán már nincs ennyi energiára szükség, tehát kisebb adagokat fogyasztanak vacsorára.

4. Kezd el társaságban étkezni

spagetti t\u00e1ny\u00e9rban boros poharak

Fotó: Yulia Grigoryeva / Shutterstock


Az olasz családok 70 százaléka étkezik minden este közösen.

A közös étkezés nem a spagetti, lasagna és penne megosztásáról szól. A közös étkezés hagyománya fenntartja a mentális egészséget, sőt még a hosszú élethez is hozzájárul.

5. Kövesd a mediterrán étrendet

paradicsom, bor, ol\u00edvabogy\u00f3

Fotó: alicja neumiler / Shutterstock


Valószínűleg már te is tudod, hogy a mediterrán étrendet a világ egyik legegészségesebbjeként tartják számon. Miért is pazarolnád az idődet feldolgozott élelmiszerekre vagy hamburgerre, amikor sokkal finomabb és egészségesebb ételeket is fogyaszthatsz? A hagyományos olasz étrend nagy mennyiségben tartalmaz teljes kiőrlésű gabonát, gyümölcsöt, zöldséget, hüvelyeseket, halat, baromfit és természetesen bort. Ezek mindegyike egészségmegőrző hatású. Az olívaolaj szintén elengedhetetlen része az olasz vacsoraasztaloknak.

A magas omega-3 és omega-6 zsírsavakban gazdag olívaolaj fogyasztása csökkenti a depressziót, a csontritkulás kialakulásának kockázatát és megvédi az Alzheimer-kórtól.