fehér kenyér szeletek és búza
Fotó: Shutterstock

Mondunk 5 okot, miért hagyd el a fehér kenyeret!

Veled is megesik, hogy lecsúszik néha egy-egy szelet fehér kenyeres szendvics? Utána pedig elönt a bűntudat, mivel mindenhonnan azt hallod, hogy mennyire hizlaló és ártalma? De vajon tényleg?


A fehér kenyér finomított lisztből készül, amiből eltávolítják a korpát és a csírát – vagyis a jótékony összetevőket. Ezért nem meglepő, hogy sokan teljesen kidobnák az étrendjükből.

Az EatThis cikke alapján összeszedtük neked a fehér kenyér elhagyásának 5 tuti hatását, hogy ne kelljen többet gondolkodnod rajta.

Ez is érdekelhet a témában: Egy nap egy recept: magvas-tojásos barna kenyér

​1. Jobb lesz a kedved

vid\u00e1m kisgyerek teljeski\u00f6rl\u00e9s\u0171 szendviccsel

Fotó: Shutterstock

Ha lemondasz a fehér kenyérről, pozitív változást figyelhetsz meg az általános hangulatodban. Összefüggést mutattak ki a magas glikémiás indexű élelmiszerek, mint a fehér kenyér (71) és a nők menopauza utáni depressziója között. Ezzel szemben a teljes kiőrlésű kenyér glikémiás indexe csak 51.

​2. Lefogysz

v\u00e9kony n\u0151 bugyiban

Unsplash/Huha Inc

A fogyás szempontjából nagyon fontos, hogy magasabb rosttartalmú ételeket fogyasszunk, amelyek jóllakottságérzetet adnak. Cseréld le a fehér kenyeret magas rosttartalmú, tápanyagban gazdag szénhidrátokra, például teljes kiőrlésű gabonafélékre, barna rizsre, quinoára vagy édesburgonyára, és eléred a fogyókúrás céljaidat.

​3. Javul a vércukorszinted

A fehér kenyér tápanyagdúsabb és magas rosttartalmú szénhidrátokra történő cseréje többszörösen segít a vércukorszinteden. Mivel a rost nem emészthető, csökkenti az étel nettó szénhidráttartalmát, így a vércukorszintedre kisebb hatással van. A magas rosttartalmú ételektől ráadásul a vércukorszint lassabban emelkedik és csökken, mivel a rostok feldolgozása lassítja az emésztési folyamatot.

4. Több energiád lesz

energikus anya a kisl\u00e1ny\u00e1val ugr\u00e1l

Fotó: Shutterstock

Mivel a fehér kenyér gyorsan lebomlik, és kevés rostot tartalmaz, hirtelen energialöketet ad és nem terheli túl az emésztést. De a teljes kiőrlésű vagy magas rosttartalmú kenyér a rostok lassabb emésztésének köszönhetően egyenletesen jut az energia az agyadba és a tested többi részébe.

5. Jobb lesz a koleszterinszinted

A fehér kenyérből származó felesleges cukor koleszterin és trigliceridek formájában raktározódik el a szervezetben. A több rostot tartalmazó kenyér aktívan csökkenti az LDL-koleszterin (5%) és az összkoleszterinszintet (2%). Az LDL-koleszterinszint egy ponttal történő csökkentése akár 23%-kal is csökkentheti a szívroham vagy a stroke kockázatát.