hosszú hajú lány szendvicset eszik

25 százalékkal többet fogyhatsz, ha a megfelelő időben étkezel

Nemcsak az számít, mit eszel, de az is, hogy mikor. És hogy mikor nem.


Időről időre felmerül a kérdés, befolyásolja-e a fogyókúra sikerességét a késői evés. Pro és kontra szoktak megjelenni ezzel kapcsolatban tanulmányok. A legújabbat a New England Journal of Medicine (NEJM) szakfolyóiratban közölték le, ezt elemezte ki a dietdoctor.com.

Manapság nagy népszerűségnek örvend az úgynevezett időszakos böjt, vagy szakaszos koplalás diéta (angolul intermittent fasting).

Nem keverendő össze a vallási böjtökkel, itt arról van szó, hogy adott napon belül keretek közé szorítják az étkezéseket, tehát bizonyos időpont előtt és után nem esznek a diétát követők.

A már említett, NEJM által ismertetett izraeli kísérletben 139 résztvevőt követtek nyomon 1 éven keresztül. A „pácienseket” két csoportra osztották: mindkettő tagajai ugyanannyi kalóriát vehettek magukhoz (a nők 1200-1500-at, a férfiak 1500-1800-at), az egyik csoport azonban csak reggel 8 és délután 16 óra között étkezhetett.

\u00f3ra feh\u00e9r sz\u00e1mlappal, fekete mutat\u00f3val

Fotó: CHUTTERSNAP / Unsplash


Az egy éves kúra végén mindenkinek lemérték a testsúlyát, a „bármikor evők” átlag 6,3 kilogrammot fogytak, a szakaszos koplalásra ítéltek ennél is közel 30 százalékkal többet, egészen pontosan 8 kilogrammot. Bár ez statisztikailag önmagában nem perdöntő, az adatok megmutatták, hogy más területeken (testtömegindex, testzsírindex, csípőkerület) is nagyobb javulást értek el az időszakosan böjtölők – kommentálta az eredményt Dr. Bret Scher, a dietdoctor.com szakértője.

Éppen ezért ő semmiképpen nem nevezné a szakaszos koplalást haszontalan diétának, inkább azt javasolja, mindenki próbálja megtalálni, számára melyik a hatékonyabb, illetve a kevésbé megterhelő.