fahéj, csillagánizs, kurkuma

Csak egy kis fűszerre lesz szükdésged

500 éve használjuk a fűszert, amiről most kiderült, csökkenti a vérnyomást

Többek között a magyar konyha egyik kedvenc fűszeréről is kiderítették amerikai kutatók, hogy vérnyomáscsökkentő hatással bír.



Martha Stewart, amerikai író és televíziós személyiség honlapján bukkantunk rá arra, a cikkre, amiben arról írnak, hogy ha egy-két teáskanálnyi fűszert adunk az ételekhez, az csökkentheti a vérnyomást.

f\u0171szerek kanalakon fekete h\u00e1tt\u00e9r el\u0151tt

Bíztató eredményeket kaptak a kutatók

Fotó: Tamanna Rumee / Unsplash


Egy csipetnyi bazsalikom és egy csipetnyi oregánó hozzáadása kétségtelenül fokozza az ételek ízét. Ám a Penn State Egyetem és a Texasi Műszaki Egyetem kutatói által végzett új tanulmány szerint a fűszerek ennél többre képesek. Ha az étel elkészítésekor fűszereket adunk hozzá, azzal csökkenthetjük a vérnyomást.

A kutató csapat szerint hat és fél gramm fűszer szükséges egy napi ételmennyiségbe.
\u00e9desburgonya fah\u00e9jjal megsz\u00f3rva

A fűszerek nem csak az ízesítésre jók!

Fotó: Ella Olsson / Unsplash


A tanulmány szerzői úgy vélik, hogy felfedezésük esélyt ad az embereknek arra, hogy ne csak ízletes ételeket fogyasszanak, hanem olyanokat amelyek hozzájárulhatnak szívük egészségéhez.

A fűszerekkel anélkül ízesíthetjük az ételt, hogy extra nátriumot, cukrot vagy telített zsírokat adnánk hozzá.

- mondta Penny Kris-Etherton, a tanulmány szerzője.

​Miért jó, ha alacsony a vérnyomásod?

modell sz\u00edv

A szívbetegségek a vezető halálokok világszerte

Fotó: jesse orrico / Unsplash


A vérnyomás hozzájárul a szívbetegségek kialakulásához.

A sóbevitel csökkentése az egyik módszer a vérnyomás csökkentésére. A kutatók 71 olyan önkéntest vontak be, akiknél fennállt a szívbetegség kialakulásának kockázata. A kutatás során azt figyelték, hogy a csökkentett sófogyasztás milyen hatással lehet az egészségre. A résztvevők négy héten keresztül, három különböző típusú, fűszerekkel teli étrendet tartottak.

A kutatócsoport összesen 24 különböző fűszert használt, csupa olyat, amiket gyakorlatilag évezredek óta ismer az emberiség: többek között az 5000 éves bazsalikomot, a 4000 éves, nálunk 500 éve honos fahéjat, valamint kakukkfüvet, kurkumát.

A vérvizsgálatok eredményei alapján az önkéntesek szisztolés vérnyomása határozottan csökkent a fűszeres étrend miatt. Azok az önkéntesek, akik pedig nagy dózisban fogyasztottak fűszereket, a diasztolés vérnyomásuk is csökkent.

n\u0151 \u00e9s f\u00e9rfi f\u0151znek a konyh\u00e1ban

Ha egészséges ételeket fogyasztasz, akkor még jobb eredményeket érhetsz el

Fotó: Becca Tapert / Unsplash


Szerintem nagyon fontos, hogy a résztvevők hétköznapi ételeket fogyasztottak a vizsgálat során, és mégis ezeket az eredményeket kaptuk.

- mondta Kris-Etherton.

Jó hír tehát, hogy ha nem is csökkentjük a nátriumot, és nem növeljük a gyümölcs- és zöldségbevitelt, de több fűszert használunk, akkor alacsonyabb lesz a vérnyomásunk. Ha még egészségesebben szeretnél táplálkozni, akkor olyan alapanyagokkal kombináld a fűszereket, amik egészségesek, mint például a zöldségek és a gyümölcsök.