görögdinnye szeletek
Fotó: Sahand Babali / unsplash

7 ok, hogy ne csak az ízéért együk a görögdinnyét

A görögdinnye édes és lédús, így tökéletes csemege a szomjoltáshoz a nyári hőségben.


Ennek a nagy, kerek gyümölcsnek zöld a héja és élénkpiros a húsa. De nem csak finom, és kiváló hűsítő a nyári kánikulában, de az egészségünkre is jótékony hatással van: tele van tápanyagokkal, többek között antioxidánsokkal, valamint A- és C-vitaminnal. A healthline segítségével most összeszedtük a görögdinnye legfontosabb egészségügyi előnyeit.

1. Segít hidratált maradni

dinnye ital

Fotó: Edward Howell / unspalsh

A testhőmérséklet szabályozása, a szervek normális működése, a tápanyagok eljuttatása a sejtekhez és az éberség csak néhány azon testi folyamatok közül, amelyek a megfelelő hidratáltságra támaszkodnak.

A görögdinnye 92%-a víz, így kiváló választás a napi folyadékbevitelhez. Ráadásul magas víztartalmának köszönhetően alacsony kalóriasűrűséggel rendelkezik, és hosszabb ideig adja a jóllakottság érzését.

​2. Tele van tápanyagokkal és jótékony növényi vegyületekkel

A görögdinnye számos tápanyagot tartalmaz, többek között káliumot, magnéziumot, valamint A- és C-vitamint, de kevés a kalóriatartalma is, csészénként mindössze 46.

Gazdag citrullin aminosav forrása is, ami javítja az edzésteljesítményt. Emellett tele van C-vitaminnal, karotinoidokkal, likopinnal és cucurbitacin E-vel. Ezek segítenek leküzdeni a szabad gyököket, melyek károsítják a sejteket, ha felhalmozódnak a szervezetben, és idővel cukorbetegséghez, szívbetegséghez és rákhoz vezetnek.

​3. Rákellenes hatású

A görögdinnyében található számos növényi vegyület, köztük a likopin és a cucurbitacin E lehetséges rákellenes hatással bír. A likopin csökkenti a vérben az inzulinszerű növekedési faktor (IGF) szintjét, ami elősegíti a sejtosztódást.

Ezenkívül a cucurbitacin E a rákos sejtek autofágiájának elősegítésével gátolhatja a tumor növekedését. Az autofágia során a szervezet eltávolítja a sérült sejteket.

​4. Javítja a szív egészségét

Tanulmányok szerint a likopin segít a koleszterinszint és a vérnyomás csökkentésében. Emellett segít megelőzni a magas koleszterinszint okozta oxidatív károsodást.

A citrullin pedig növeli a nitrogén-oxid szintjét a szervezetben. A nitrogén-oxid segíti az erek kitágulását, így csökkenti a vérnyomást. A görögdinnye egyéb szívbarát vitaminjai és ásványi anyagai közé tartozik a magnézium, a kálium, valamint az A-, B6- és C-vitamin is.

​5. Csökkenti a gyulladást és az oxidatív stresszt

A görögdinnyében lévő antioxidánsok, likopin és C-vitamin kombinációja segít a gyulladás és az oxidatív károsodás csökkentésében.

Antioxidánsként a likopin késleltetheti az Alzheimer-kór kialakulását és progresszióját is. Ehhez azonban további kutatásokra van szükség.

​6. Segít megelőzni a makuladegenerációt

l\u00e1ny dinnyeszelettel

Fotó: Noah Buscher / unsplash

Az időskori makuladegeneráció (AMD) gyakori szemprobléma, amely idősebb felnőtteknél vakságot okozhat. A likopin antioxidáns és gyulladáscsökkentő vegyületként betöltött szerepe segít az AMD megelőzésében és gátlásában, bár még további kutatásokra van szükség.

​7. Segíti a bőr egészségét

A C-vitamin segíti a szervezetet a kollagén előállítását, ami rugalmasan tartja a bőrt és erősíti a hajat. A magasabb C-vitamin-bevitel csökkentheti a ráncok és a száraz bőr kialakulásának esélyét.

Az A-vitamin szintén fontos az egészséges bőr szempontjából, mivel segít a bőrsejtek létrehozásában és javításában.