kockacukrok egymásra téve

Érdemes odafigyelni arra, hogy mennyi cukrot eszel

Fotó: Mae Mu / Unsplash

12 rejtett jele annak, hogy robogsz a cukorbetegség felé

12 "segélykiáltás" a szervezetedtől, amiről nem is gondolnád, hogy a cukorbetegség kialakulásának veszélyét jelezheti.



A cukor létfontosságú energiaforrás, az emberi lét elengedhetetlen "kelléke". Nem minden cukor egyformán hasznos azonban: a gyümölcsökben és zöldségekben található fruktóz, valamint a tejtermékekben lévő laktóz természetes cukornak számít. Ezek miatt nem kell annyira aggódnunk, mert az említett élelmiszerek rostban és kalciumban is gazdagok.

A feldolgozott élelmiszerekben található hozzáadott cukrok bevitelét viszont annál inkább érdemes visszafogni. A probléma az, hogy ez nem megy könnyen, tudatos odafigyelést igényel.

A cukor negatív hatásai a szervezetre

m\u00e9r\u0151szallag

A hozzáadott cukrok a súlygyarapodásért is felelősek

Fotó: Siora Photography / Unsplash


A Harvard Health Publishing cikke bemutatta, hogyan is viselkedik a cukor a szervezetünkben. Amikor cukrot eszünk, annak nagy része lebomlik és felszívódik a vékonybélben. Az enzimek "kezelésbe veszik" az összetett molekulákat, és három egyszerű cukorrá (monoszachariddá), glükózzá, galaktózzá és fruktózzá alakítják őket. A máj és az izmok a glükóz egy részét glikogénként tárolják, ezt vissza lehet alakítani glükózzá, amikor a szervezetnek szüksége van rá.

Amikor azonban a glükóz bekerül a véráramba, a vércukorszint megemelkedik, és erre válaszul a hasnyálmirigy inzulint választ ki.

Ha nagy mennyiségű hozzáadott cukrot fogyasztasz, a sejtek idővel rezisztenssé válhatnak az inzulinnal szemben, ami a 2-es típusú cukorbetegség és más krónikus problémák kialakulásához vezethet.

Túl sok cukrot eszel?

k\u00e1v\u00e9 tetej\u00e9re cukrot sz\u00f3rnak

Figyelj oda a mennyiségre

Fotó: Yosef Futsum / Unsplash


Az American Heart Association azt javasolja, a nők és gyermekek 100, a férfiak 150 kalória alatt tartsák a napi hozzáadott cukor mennyiségét. Ez körülbelül 6 teáskanál a nőknek és gyerekeknek, míg 9 teáskanál a férfiaknak.

A kisgyermekek és a 2 év alatti csecsemők semmilyen hozzáadott cukrot nem fogyaszthatnak elvileg.

Lássuk most, mik azok a jelek, amik arra utalhatnak, hogy te többet fogyasztasz az ajánlott adagnál.

1. Fokozott éhség és súlygyarapodás

egy n\u0151 szendvicset eszik

Folyton éhesnek érzed magadat?

Fotó: The BlackRabbit / Unsplash


Ha túl sok hozzáadott cukrot fogyasztasz, annak az egyik jele a fokozott éhségérzet lehet, mivel a cukor "kielégíti" ugyan az ízlelőbimbókat, de sajnos nem tölti meg a gyomrunkat.

A szervezet gyorsan elégeti a cukrot, ami után újra éhséget fogsz érezni. Figyelj oda a cukorral édesített italok fogyasztására, ugyanis azok sok esetben elősegítik a súlygyarapodást.

A bélrendszer alapesetben segíti a vércukor- és inzulinszint szabályozását, ám a hozzáadott cukrok működési zavarokat idézhetnek elő. Emiatt a jó baktériumok száma csökken, a rossz baktériumok túlszaporodnak, anyagcsere-problémák jelentkezhetnek.

2. ​Ingerlékenység

egy ember \u00fcl egy fotelban

Gyakran van rossz kedved?

Fotó: Nik Shuliahin / Unsplash


Ha rosszkedvűnek, ingerlékenynek vagy idegesnek érzed magad, nem biztos, hogy a stressz az egyetlen ok. Igen, a cukor is okozhatja ezt.

A hozzáadott cukrok fogyasztása ronthatja a hangulatot, sőt akár depressziós tünetekhez is vezethet.

Egy magas cukortartalmú étel elfogyasztása után megugrik a vércukorszinted, de amint a szervezeted elégetett mindent, az energiaszinted visszaesik, ettől pedig lomhának és ingerlékenynek érzed magad. Ha egy órával a nassolás után feszült vagy, akkor valószínűleg a felesleges cukor lesz a felelős.

3. ​Fáradtság

egy n\u0151 az \u00e1gyon fekszik

Ha kevesebb hozzáadott cukrot fogyasztasz, akkor elkerülheted a fáradságot

Fotó: Mathilde Langevin / Unsplash


A cukor könnyen felszívódik, így ha fáradtnak érzed magadat, könnyen lehet, hogy az az étrendedben lévő cukor mennyisége miatt van. A vércukorszint és az inzulin nagymértékű ingadozása az energiaszint lezuhanásával jár, így befolyásolva a pillanatnyi állóképességedet.

4. Az ételek íze nem elég édes

karamell sz\u00f3szt \u00f6ntenek egy fagylaltra

Csak mértékkel

Fotó: Kobby Mendez / Unsplash


Ha úgy érzed, az ételek nem olyan édesek, mint korábban, akkor szinte biztos, hogy túl sok cukrot fogyasztasz. Ha a cukrot mesterséges édesítőszerekkel próbálod helyettesíteni, akkor is érdemes odafigyelned, ugyanis a legtöbb cukorpótló sokkal édesebb, mint a valódi cukor. Ezért azt hiheti az agyunk, hogy ez az őrülten magas édességszint a normális. Emiatt pedig megnövekedhet a cukor iránti vágyad.

5. ​Édességek iránti vágy

gumicukrok egym\u00e1sra halmozva

Tudjuk, hogy finomak de nem tesznek jót neked

Fotó: Luis Aguila / Unsplash


Aki sok édességet fogyaszt, az könnyen lehet, hogy a rabja lesz a cukornak, mivel az növeli az egyik "boldogsághormon", a dopamin szintjét.

Leegyszerűsítve: a cukor fogyasztása növeli a dopamint, maga a dopaminszint pedig növelheti a cukor utáni sóvárgást. Ördögi kör.

6. ​Magas vérnyomás

egy n\u0151nek m\u00e9rik a.v\u00e9rmnyom\u00e1s\u00e1t

A magas vérnyomáshoz is sok köze van a cukornak

Fotó: Mufid Majnun / Unsplash


Ha magas vérnyomást diagnosztizáltak nálad, akkor ahhoz az étrendedben található túl sok cukor is hozzájárulhatott.

Kutatások szerint az édesített italok fogyasztása jelentős összefüggést mutat a magas vérnyomás gyakoribb előfordulásával.

7. ​Bőrproblémák és ráncok

r\u00e1ncos k\u00e9z

Nem tesz jót a bőrödnek sem

Fotó: Malin K. / Unsplash


Ha pattanásokkal küzdesz, érdemes végiggondolnod, mennyi hozzáadott cukrot eszel, mert ez is jelentős szerepet játszik a bőr egészségében. Sőt, a ráncosodás újabb jele lehet annak, hogy túl sok cukrot fogyasztasz, mivel a cukor serkenti a bőr öregedését.

8. ​Ízületi fájdalom

egy sz\u0151ke haj\u00fa n\u0151 h\u00e1ta

Fájó izületek? Igen, a cukor tehet róla

Fotó: Klara Kulikova / Unsplash


Ha fájdalmat észlelsz az ízületeidben, megint csak érdemes felülvizsgálnod a cukorfogyasztási szokásaidat. A túl sok cukor gyulladáshoz vezethet, végül ízületi fájdalmat okozhat.

9 . Alvásproblémák

egy n\u0151 fekszik az \u00e1gyban

Kevesebb cukor, jobb alvás

Fotó: Kinga Cichewicz / Unsplash


Az alvási ciklusainkat és az alvás minőségét a szoba fénye és hőmérséklete mellett többek között a glikémiás index (az egyes ételek vércukorszintre gyakorolt hatása) határozza meg.

Aki túlzott mennyiségű hozzáadott cukrot fogyaszt, annak teljesen összezavarodhat az alvási ciklusa.

10. ​Emésztési problémák

egy n\u0151 farmer nadr\u00e1gban \u00e1ll

Fogyassz rostos élelmiszereket

Fotó: Sasun Bughdaryan / Unsplash


A túl sok cukor irritálja a belet, ez gyomorrontásban és hasmenésben ölthet testet.

A magas cukortartalmú élelmiszerek helyett inkább egyél rostban gazdag gyümölcsöt, zöldséget és teljes kiőrlésű gabonát.

11. ​Koncentrációzavar

egy pap\u00edrt tart a n\u0151 a kez\u00e9ben

Fotó: Kelly Sikkema / Unsplash


Az összpontosítással, koncentrációval, valamint a memóriával kapcsolatos problémák a túl sok hozzáadott cukor fogyasztására is visszavezethetők. Bár a glükóz az agy elsődleges üzemanyaga, túlzott mennyisége magas vércukorszintet okoz, ami negatív hatással van a kognitív funkciókra és a hangulatra.

A kutatások szerint a 2-es típusú cukorbetegségben szenvedőknél sok esetben a figyelem lanyhulását észlelték.

12. ​Lyukas fogak

fogorvos \u00e1ll a rendel\u0151ben

Fogyassz tej és tejtermékeket

Fotó: Jonathan Borba / Unsplash


A szánkban lévő baktériumok szeretnek egyszerű cukrokkal táplálkozni. Ha a fogorvosod fogszuvasodást talál, vagy ínybetegséget diagnosztizál nálad, akkor előfordulhat, hogy túl sok hozzáadott cukrot eszel.

A kutatások szerint a tej és tejtermék, alma, áfonya, tea, földimogyoró és magas rosttartalmú étel fogyasztása segíthet megelőzni a fogszuvasodást.

Hogyan csökkentsd a hozzáadott cukrot az étrendedben?

gy\u00fcm\u00f6lcs\u00f6k narancs papaya kiwi

A megoldás az egészséges étrend

Fotó: Julia Zolotova / Unsplash


Szinte lehetetlen az összes hozzáadott cukrot elkerülni, ezért érdemes elolvasni az élelmiszereken található címkéket. Próbáld kiválasztani a legegészségesebb ételeket.

Ne feledd, hogy végül is te döntöd el, mit viszel be a szervezetedbe.

(everydayhealth)