egy nő maszkban áll

A 7 legjobb immunrendszer erősítő élelmiszer

Szeretnéd megelőzni az influenzát és más súlyos légúti fertőzéseket, de nem tudod, hogy ebben mi segíthet? Aggodalomra semmi ok, összeszedtük neked a legjobb immunrendszer erősítő ételeket, italokat! Íme!



A mostani időszakban mindannyiunknak jól jön egy kis segítség az egészségünk megőrzéséért vívott "harcban". A listán szereplő, immunrendszert támogató élelmiszerek neked is segítenek majd.

1. Fekete tea

sz\u00e1r\u00edtott fekete tea

Fotó: Jocelyn Morales / Unsplash


A tealevelek olyan természetben előforduló vegyületeket tartalmaznak (polifenolok, alkaloidok, koffein és teofillin), amik megvédik a növényt a behatoló kórokozóktól, például baktériumoktól, gombáktól és vírusoktól. A tanulmányok szerint a fekete tea szinte teljesen blokkolja az influenzavírus fertőzőképességét. Sőt, a különböző teaflavin vegyületekben gazdag fekete tea gátolja az 1-es típusú herpes simplex vírus (HSV1) kialakulását.

Fogyaszd a fekete teát reszelt gyömbérrel, ez a kombináció egy igazi influenzaelleni csodaszer.

​2. Shiitake gomba


A gombák tele vannak béta-glükánokkal, vagyis olyan vírusellenes vegyületekkel, amikről kimutatták, hogy gátolják a vírusok szaporodását és fokozzák az immunrendszer működését. Egy kutatás során azt is megfigyelték, hogy azoknak az embereknek, akik négy hétig shiitake gombát ettek, megerősödött az immunitásuk. Más tanulmányok szerint a shiitake gombák jelentős antibakteriális hatással rendelkeznek, így védelmet nyújtanak a penészgombák és más veszélyes kórokozók ellen.

Hogyan készítsünk belőle finom ételt?

Vágjuk a gombákat vékony szeletekre, majd dobjuk őket egy kis kókuszolajra. Ezután adjunk hozzájuk darált fokhagymát és addig süssük őket, amíg ropogósak nem lesznek. Ha ez megvan, akkor mehet hozzá a karikára vágott sárgarépa, brokkoli, szeletelt paprika és a darált gyömbér. A legvégén tegyünk rájuk szezámolajat és tamarindot és jól keverjük össze őket. Fogyaszd soba vagy rizstésztával együtt.

​3. Joghurt

gy\u00fcm\u00f6lcs\u00f6s joghurtok t\u00e1lban

Fotó: Alexander Mils / Unsplash


A joghurt rengeteg probiotikumot tartalmaz, amik segíthetnek a vírusfertőzések leküzdésében. Tanulmányok szerint a probiotikumok hatékonyan veszik fel a harcot a légúti fertőzésekkel szemben: fokozhatják a légúti immunitást, felgyorsíthatják a gyógyulást és csökkenthetik az influenzavírus okozta légúti fertőzések súlyosságát. Ezenfelül a probiotikumok védelmet nyújtanak más vírusfertőzések ellen is, beleértve a coxsackievírus bizonyos típusait, a HIV-1-et és a hasmenést okozó vírusokat.

Hogyan fogyasszuk? Keverjük össze a joghurtot egy kis almaecettel, szárított kaporral, darált fokhagymával és metélőhagymával. Az így kapott egészséges öntetet fogyaszthatjuk salátákkal vagy húsokkal is.

​4. Gyömbér

gy\u00f6mb\u00e9r darab

Fotó: Jocelyn Morales / Unsplash


A gyömbért már régóta használják a hagyományos orvoslásban megfázás és influenza kezelésére. A tanulmányok szerint mérhető vírusellenes hatásai vannak, ugyanis védelmet nyújt a hRSV (humán légúti óriássejtes vírus) ellen azáltal, hogy blokkolja a vírus sejtekhez történő kötődését és serkenti a vírusfertőzések elleni küzdelemben segítő vegyületek felszabadulását.

Hogyan használjuk? A meghámozott gyömbérgyökeret gyufaszál vékonyságúra vágjuk, olívaolajon ropogósra pároljuk, és levesek vagy saláták feltéteként használjuk.

5. Almaecet

almaecet \u00fcvegben

Fotó: Towfiqu barbhuiya / Unsplash


Az almaecet egy másik hagyományosan vírusellenes szer, amiről már több tanulmány kimutatta, hogy antimikrobiális hatással rendelkezik számos kórokozóval szemben.

Így használjuk: keverjünk össze almaecetet, mézet, mustárt és olívaolajat egy igazi immunerősítő krémes öntethez.

6. Fokhagyma

fokhagym\u00e1k egym\u00e1sra halmozva

Fotó: Joe Green / Unsplash


A fokhagyma többek között igen erős hatású allicint és a diallil-triszulfidot tartalmaz, ezek leküzdik a vírusokat, beleértve az influenzát, a rhinovírust, a citomegalovírust (a herpeszvírus egy fajtája), a herpes simplexet, a vírusos tüdőgyulladást és a rotavírust. Egy kísérletben azt vették észre, hogy azok, akik 12 héten keresztül allicin kivonatot szedtek, kevésbé voltak hajlamosak a megfázásra, sőt, ha el is kapták a betegséget, enyhébb tüneteket produkáltak.

Így fogyasszuk: a nyers fokhagymát finomra aprítjuk, majd hozzáadjuk az olívaolajat, a citromlevet és a darált kakukkfüvet és már kész is a mennyei öntet, ami még egészséges is.

7. Fahéj

fah\u00e1j darabok egym\u00e1sra pakolva

Fotó: Tijana Drndarski / Unsplash


A fahéj hatóanyagai antivirális, antimikrobiális és gyulladáscsökkentő hatással bírnak. Ezenfelül gátolják az influenzavírus kialakulását, a listeria és az escherichia coli (e. coli) előfordulását az élelmiszerekben, valamint védelmet nyújtanak számos élesztőgomba és gomba ellen, köztük a leggyakoribb Candida albicans ellen is.

Adjunk hozzá fahéjat, kardamomot, vaníliakivonatot és kókusztejet a zabpehelyhez, és máris tettünk az egészségünkért.

(vegetariantimes)