maszkos férfi áll az üdítők előtt a boltban, kezében kosár
Fotó: Atoms / Unsplash

Így védd ki az inflációt: ezeket az élelmiszereket keresik a magyarok az áremelkedés óta

20 százalékkal nőtt a cikkben szereplő élelmiszerek iránti kereslet az iparági szereplők elmondása szerint.



Májusban 10,7 százalékkal emelkedtek a fogyasztói árak, miközben a júniusi inflációt már 11,5 százalék körüli szintre prognosztizálják a szakértők, a pesszimistább várakozások szerint pedig akár a 12 százalékot is elérheti a drágulás üteme – kezdi cikkét a vg.hu. Ennél is drámaibb a pénzromlás mértéke, ha az élelmiszerekre szűkítjük a kört, a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) szerint a májusi 10,7 százalékos infláción belül az élelmiszerárak átlagosan 18,6 százalékkal ugrottak meg.

Az egy évvel korábbi árakhoz képest a margarin 41, a kenyér 37, a sajt 35, a baromfihús 34, a száraztészta 33, a tejtermékek és a tojás 30, a péksütemények pedig 27 százalékkal kerültek többe. Vannak élelmiszerek, amik az átlag alatt drágultak, ide tartoznak az üdítőitalok (10 százalék) és a kakaó, valamint a cukor (4 százalék).

A vg.hu cikkében arra kereste a választ, az előbbiekben bemutatott élelmiszer-drágulás milyen hatást gyakorolt a vásárlási szokásokra.

A megkérdezett iparági szereplők szerint az eladások a mennyiség szempontjából egyelőre nem mutatnak változást, de a trendek alapján azt látják, hogy elindult az úgynevezett lefelé vásárlás.

A drágább brandtermékek helyett sok esetben az olcsóbb, de saját márkát választják a vásárlók. Ezt támasztja alá, hogy a saját márkás termékek aránya forgalmi szempontból 25 százalék körül mozgott éveken keresztül, ám idén ez az arány már meghaladta a 30 százalékot, ami 20 százalékos emelkedést jelent.

A magasabb jövedelműek egyelőre korlátozottabb mértékben váltanak olcsóbb termékekre,

ám általánosan megfigyelhető, hogy a vásárlók igyekeznek egyre tudatosabban beosztani a rendelkezésükre álló pénzösszeget.