zöld saláta barna tálban

Egy aggodalomra okot adó tény a jégsalátáról

Mint minden zöldséget, a jégsalátát is a kifejezetten egészséges élelmiszerek között tartják számon, a valóság azonban mást mutat.


Miközben Magyarországon a fejes salátával együtt nagy népszerűségnek örvend a jégsaláta is, a világ többi részén jóval ritkábban kerül a tányérokra. Az amerikai soft.com oldal igyekezett utána járni a jelenség okának, a „nyomozás” során több szakembert is megszólaltattak a cikkben. „A jégsaláta népszerűségének a sötétzöld zöldségek, a spenót és a kell divatja vetett véget” – magyarázza a cikkben Frances Largeman-Roth táplálkozási szakértő és több könyv szerzője.

Logikusnak tűnik az egyre tudatosabban táplálkozó társadalmakban a superfoodnak számító spenót előretörése, annál is inkább, mert a jégsaláta közel nem annyira egészséges. Még a saláták között is a sor végén kullog, ami a benne található hasznos elemek és tápanyag mennyiségét illeti. 96 százaléka víz, „így nyilván kevés hely marad a vitaminoknak és rostoknak, és ez nem vet rá jó fényt, mikor mindenhonnan azt halljuk, hogy ezekből sokat kell bevinni a szervezetbe” – mondja Maya Feller táplálkozásszakéertő, a The Southern Comfort Food Diabetes Cookbook szerzője.

sal\u00e1t\u00e1t eszik egy n\u0151 vill\u00e1val

Fotó: Jingxi Lau / Unsplash

Bár fehérje, szénhidrát és zsír a spenótban sem teng túl, magnéziumban, vasban és rostban jóval gazdagabb. Az USA Mezőgazdasági Minisztériumának számításai szerint egy bögre jégsalátában kevesebb 1 mint egy gramm rost található, vitaminokat és ásványi anyagokat csak nyomokban tartalmaz, és ugyanez mondható el a szintén nagyon hasznos antioxidánsokról.

A kínai kel az elsőbb felsorolt összetevőknél 10-30-szoros többletet tud felmutatni, de még a római salátában is 3-szor annyi C-vitamin és 5-ször annyi K-vitamin van.

Mindazonáltal eme cikk elolvasása után sem kell kiiktatnod az étrendedből a jégsalátát: egyrészt mert finom, másrészt mert az említett magas víztartalma miatt segíti a szervezet hidratálását és azért valami kis tápanyag van benne, márpedig minden számít.

Ha ragaszkodsz a salátához, de közben vitaminokat, ásványi anyagokat magadhoz vennél, akkor a szakemberek szerint a radicchio, vagyis a vörös cikória endívia saláta jobb választás.