nő kalapban ül, előtte tányérokon halak
Fotó: v2osk / Unsplash

Az élelmiszer, amiből 1 gramm annyi jódot tartalmaz, mint 20 jódtabletta

Békeidőben nélkülözhetetlen, megnövekedett radioaktív sugárterhelés esetén pedig életbevágó a jód, amit a szervezet nem tud maga előállítani, így többek között élelmiszerekkel kell bejuttatni.


A jód a halogének csoportjába tartozó kémiai elem, a szervezet nem képes előállítani, viszont nagy szüksége van rá: a pajzsmirigy a két hormonjának (tiroxin, trijód-tironin) termeléséhez veszi fel a vérből. Az említett két hormon az ember gyakorlatilag minden porcikájára hatással van: serkenti a növekedést, fokozza az anyagcserét, befolyásolja a testhőmérsékletet, a beszédet, a mozgást, a testsúlyt, a hangulatot.

Bár nélkülözhetetlen a mindennapokban, a jódra inkább az 1986-os ukrajnai (Csernobil) és a 2011-es japán (Fukushima) atomerőmű-balesetekhez hasonló katasztrófák idején irányul nagy figyelem. Ennek oka, hogy

a sugárfertőzött területeken tartózkodó személyeknek a sugárbetegségek kialakulását megelőzendő „jódtablettát” adnak.

A jódtabletta, hivatalos nevén a kálium-jodid, vagy jodid só a pajzsmirigyet védi. Az atomerőművekben használt urán maghasadásakor I-131 jód izotóp keletkezik, ami nukleáris baleseteknél a levegőbe kerülhet. Ha ez az aktív jód a szervezetben, egészen pontosan a pajzsmirigyben felgyűlik, az daganatos megbetegedéshez vezethet. Az inaktív, nem sugárzó jódot tartalmazó tablettákkal tulajdonképpen telítik a pajzsmirigyet, vagyis azt érik el, hogy ne jusson hely az aktív jódnak. Napi 100-130 milligramm jód tartalmú kálium-jodid tabletta szedése nagyjából elegendő a pajzsmirigy telítéséhez. Mivel az I-131 felezési ideje rövid (8 nap), a tabletta szedését pár hét után abba lehet hagyni.

sz\u00fcrke tablett\u00e1k feh\u00e9r h\u00e1tt\u00e9r el\u0151tt

Kálium-jodid tabletta

Fotó: en.wikipedia.org


Az ajánlott jódmennyiség egyébként 150-200 mikrogramm naponta (a mikrogramm a gramm milliomod része). Kiegyensúlyozott táplálkozással a nyugati országok lakói 100 mikrogram körüli jódot visznek be a szervezetükbe, a hasznosulást azonban ronthatja az elfogyasztott klórozott víz.

Ez is az oka annak, hogy a világban három emberből egy jódhiányban szenved (Magyarország 4/5-e mérsékelten jódhiányos).

Pajzsmirigy-betegségben szenvedőknél gyógyszeres jódpótlás lehet a megoldás, várandósok és szoptató kismamák esetében a jódpótlás feltétlenül szükséges. A nem extrém esetekben viszont a jódhiány megelőzésére, a jód pótlására nem gyógyszer formájában kerül sor, hanem magas jódtartalmú ételek segítségével. A healthline 2018-as cikke 9 olyan élelmiszert is összegyűjtött, ami kimagasló jódtartalma miatt alkalmas a feladat ellátására.

z\u00f6ld tengeri moszat k\u00e9k t\u00e1ny\u00e9ron ev\u0151p\u00e1lcik\u00e1kkal

Tengeri moszatok

Fotó: Patrick Perkins / Unsplash

  • Tengeri moszatok: a legkisebb jódtartalmú szárított algákból is már egy 1 gramm a napi jódszükséglet 10 százalékát fedezi.
Az abszolút rekorder a szárított kombu alga, ebből 1 grammal bevisszük a napi szükséglet (és egy jódtabletta) hússzorosát!
  • Tőkehal: 100 gramm tőkehal a napi jódszükségletünk 75 százalékát fedezi.
  • Natúr joghurt: ha 2 dobozzal eszel belőle, aznap már nincs több gondod a jódra.
  • Jódozott só: egy fél teáskanál, vagyis 3 gramm jódozott só szintén fedezi a napi szükségletet
  • Garnélarák: 100 gramm belőle a napi jódszükséglet közel 30 százalékát fedezi.
  • Tyúktojás: egy nagy példány belőle 16 százalék jódot biztosít, egy 6 tojásos rántottával már jó vagy.
  • Tonhal: 100 gramm tonhal a napi jód 13 százalékát biztosítja.
  • Aszaltszilva: vegánok jódforrása, 5 szemmel a napi jódszükséglet 10 százalékát fedezed.
  • Holdbab, limabab, gesztenyebab: mind ugyanazt Dél-Amerikában őshonos babfajtát takarja, egy csésze főzőtt változata 10 százalékát fedezi a napi jódszükségletednek.

FIGYELEM! Bár a vizelettel a felesleges mennyiség távozik, a jód túladagolható, a napi ajánlott mennyiség harmincszorosánál a pajzsmirigy túlműködése léphet fel, ami akár gyulladáshoz is vezethet. Az arra érzékenyeknek még alacsonyabb a küszöb, mivel náluk már napi 500 mikrogramm (az ajánlott adag 2-3-szorosa) fölött hosszútávon működési zavarok jelentkezhetnek. Tanulság: a jód szükséges az emberi szervezet számára, de csak korlátozott mennyiségben!