hamburgerek, fánkok és sütemények
Fotó: ShutterOK / Shutterstock

4+1 leggyakoribb tévhit a koleszterinnel kapcsolatban

Az egészséges életmódhoz és a hosszú élethez elengedhetetlen, hogy tisztában legyél a koleszterinnel kapcsolatos tévhitekkel.


A magas koleszterinszint Magyarországon népbetegségnek számít. Azért is fontos sokat tudni róla és megelőzni, mert a tartósan magas koleszterin nagyban hozzájárul az életveszélyes szív- és érrendszeri betegségek kialakulásához. Mindazonáltal ez nem csak nálunk probléma, ezt jól mutatja, hogy a healthline oldala is gyakran foglalkozik a témával. Legutóbb a koleszterinnel kapcsolatos tévhitekről rántották le a leplet, úgy gondoltuk, veled is megosztjukk a legfontosabb információkat.

Ez is érdekelhet: 6 jó trükkel megvalósítható a koleszterinszint csökkentése

1.​ Tévhit: az összes koleszterinben gazdag étel egészségtelen

f\u0151tt toj\u00e1sos avok\u00e1d\u00f3s \u00e9tel

Fotó: Joseph Gonzalez / Unsplash


Egyes koleszterinben gazdag ételek, mint például a sült ételek és a feldolgozott húsok, fogyasztását valóban korlátozni kell.

Sok magas koleszterintartalmú étel viszont tele van fontos tápanyagokkal.

A tojássárgája például magas koleszterintartalmú, ám telis-tele van fontos vitaminokkal és ásványi anyagokkal, köztük B12-vel és szelénnel, míg a magas koleszterintartalmú, zsíros joghurt tele van fehérjével és kalciummal.

2. Tévhit: a margarinok és az omega-6-ban gazdag olajok mind egészségesebbek

lazac szelet rizzsel

Fotó: Sebastian Coman Photography / Unsplash


A kereskedelmi forgalomban kapható margarinok és bizonyos növényi olajok, köztük a repce és a szójaolaj, magas omega-6 zsírtartalmúak. És bár igaz, hogy mind az omega-6, mind az omega-3 zsírok szükségesek a szervezet számára, a mai étrendek általában túl sok omega-6-ot tartalmaznak, miközben hiányoznak belőlük az omega-3 zsírok.

Ez az aránytalanság összefüggésbe hozható a hangulati zavarokkal, az elhízással, az inzulinrezisztenciával és a szívbetegségek kialakulásának fokozott kockázatával.

3. Tévhit: ​a zsírfogyasztás súlygyarapodáshoz vezet

egy feh\u00e9r t\u00e1ny\u00e9r vill\u00e1val \u00e9s k\u00e9ssel

Fotó: Thought Catalog / Unsplash


Ha mértéktelen mennyiségben fogyasztasz zsírt tartalmazó ételeket, akkor nem kérdéses, hogy meghízol. A feldolgozott, zsírokban gazdag élelmiszerek, például a gyorsételek, cukros pékáruk és sültek fogyasztása szintén növeli a súlygyarapodás esélyét. Ezzel szemben viszont az a zsírmennyiség, ami a kiegyensúlyozott étrendhez szükséges, nem vezet súlygyarapodáshoz. Éppen ellenkezőleg, a zsírban gazdag ételek fogyasztása segíthet a fogyásban, mivel segít megőrizni a telítettség érzését az étkezések között.

Természetesen számít, hogy milyen zsírtartalmú élelmiszert fogyasztasz, ezért egyél sok egészséges avokádót, diófélét és tojást.

4. ​Tévhit: a telített zsírok szívbetegségeket okoznak

egy t\u00e1lban joghurt gy\u00fcm\u00f6lcs\u00f6kkel

Fotó: Wesual Click / Unsplash


A szakemberek korábban úgy gondolták, a telített zsírok bevitele növeli a szívbetegség kialakulásának kockázatát. A legújabb kutatások azonban azt mutatják, hogy nincs összefüggés a kettő között. A magas telített zsírtartalmú, tápláló ételek, mint a teljes joghurt, a sajt és a baromfihús (csirkecomb), gond nélkül beilleszthetők az egészséges étrendedbe.

+1. Tévhit: ​a zsírfogyasztás növeli a cukorbetegség kialakulásának kockázatát

cukorbetegs\u00e9ghez haszn\u00e1lt eszk\u00f6z\u00f6k

Fotó: Towfiqu barbhuiya / Unsplash


Bizonyos zsírban gazdag ételek, például a zsíros pékáruk és gyorsételek fogyasztása növeli a cukorbetegség kialakulásának kockázatát. A kutatások azonban azt is kimutatták, hogy más magas zsírtartalmú ételek éppenséggel védelmet nyújtanak a betegséggel szemben. Ilyen például a zsírosabb hal, a zsíros tejtermék, az avokádó, az olívaolaj és a dió. Az említett élelmiszerek mind kordában tartják a vércukor- és inzulinszintet, valamint csökkentik a cukorbetegség kialakulásának esélyét.