egy nő ételt eszik, boros pohár az asztalon
Fotó: Mike Mayer / Unsplash

6 élelmiszer, ami megküzd a magas koleszterin- és vércukorszinttel

A listán szereplő élelmiszereket világszerte fogyasztják, mivel számos egészségügyi előnnyel járnak, beleértve a koleszterinszint és a vércukorszint csökkentését. Te eleget eszel belőlük?



Íme, a hat szuperfoodnak is minősülő egészséges hüvelyes, ami csodákat tesz a szervezeteddel.

Ez is érdekelhet: Igaz vagy hamis? 11 népszerű tény és mítosz a koffeinről

1. Csicseriborsó

csicseribors\u00f3 \u00e9s egy \u00fcveg poh\u00e1r

Fotó: engin akyurt / Unsplash


A bagolyborsó néven is ismert csicseriborsó nagyszerű rost- és fehérjeforrás.

Számos tanulmány bebizonyította már, hogy a bab és a hüvelyesek, például a csicseriborsó segít a fogyásban és csökkenti a szívbetegségek kockázatának kialakulását és potenciálisan a rák kockázatát is. Főleg akkor, ha csicseriborsóval helyettesíted a vörös húst az étrendedben. A bagolyborsó, összehasonlítva más magas szénhidráttartalmú élelmiszerekkel, különösen előnyös a vércukorszint csökkentésében és az inzulinérzékenység növelésében (ezzel megelőzhető a cukorbetegség előszobájának nevezett inzulinrezisztencia). Ezenfelül a csicseriborsó fogyasztása beállítja a vér koleszterinszintjét is, mivel képes csökkenteni a „rossz” LDL-koleszterin szintjét, ami a szívbetegség kockázati tényezője - írja a healthline oldala.

2. Lencse

v\u00f6r\u00f6slencse

Fotó: Yogesh Pedamkar / Unsplash


A csicseriborsóhoz hasonlóan a lencse is felveszi a küzdelmet a magas vércukorszinttel szemben.

Ezenkívül a lencse javítja a bélműködést azáltal, hogy lassítja a gyomorban lévő tápanyagok ürülési sebességét, ami megelőzi a vércukorszint megugrását. Ha szereted a csírákat, akkor próbáld ki a lencsecsírát, mert az csökkenti a „rossz” LDL-koleszterint és növeli a „jó” HDL-koleszterinszintet.

3. Borsó

z\u00f6ldbors\u00f3

Fotó: Artie Kostenko / Unsplash


Több tanulmány szerint a borsó képes csökkenti az étkezés utáni inzulin- és vércukorszint-emelkedést, illetve fokozza a teltségérzetet.

Ezen felül elősegíti az egészséges baktériumok, például a laktobacillusok és a bifidobaktériumok szaporodását is a belekben. Miért fontos ez? Mert ezek a baktériumok rövid szénláncú zsírsavakat hoznak létre, ami nélkülözhetetlen a bélrendszer megfelelő működéshez

4. Vesebab

lila sz\u00edn\u0171 vesebabok

Fotó: Volodymyr Hryshchenko / Unsplash


Az olyan magas rosttartalmú élelmiszerek, mint például a vesebab, lassítják a cukor felszívódását a vérben, ezáltal csökkentve a vércukorszintet.

Több tanulmány is kimutatta, hogy a fehér vesebab kivonata segít csökkenteni a testsúlyt és a zsírtömeget. Egy friss kutatásból az derült ki, hogy azok az önkéntesek, akik 30 napon keresztül vesebabot fogyasztottak, több mint 2 kilogrammot fogytak. Nem hangzik rosszul, ugye?

5. ​Fekete bab

fekete babok

Fotó: Photoongraphy / Shutterstock


A fekete bab Közép- és Dél-Amerikában alapvető élelmiszer. Sok más babhoz hasonlóan kiváló rost-, fehérje- és folsavforrás. A fekete bab segít csökkenteni az étkezés után fellépő vércukorszint-ugrást, így csökken a cukorbetegség és a súlygyarapodás kockázata.

6. ​Szójabab

sz\u00f3jababok

Fotó: MRS.Siwaporn / Shutterstock


Ázsiában, többek között Japánban és Dél-Koreában rendkívül népszerű élelmiszer. A szójabab nagy mennyiségű izoflavon nevű antioxidánst is tartalmaz, ami számos egészségügyi előnnyel jár.

A szójabab különösen a nőknél fejti ki pozitív élettani hatásait.

Egy 30 nő segítségével végzett vizsgálat azt állapította meg, hogy a szója izoflavonok két évig tartó bevitele jelentősen csökkenti a menopauza során fellépő csontsűrűség-csökkenést (csontritkulást).