egy nő ül a kanapén
Fotó: fizkes / Shutterstock

Egy csomó betegséget megelőzhetsz, ha követed ezeket az egyszerű légzéstechnikákat

Mi sem gondoltuk volna, de a légzéstechnika nagy mértékben befolyásolja az egészségedet és bizonyos betegségek kialakulásának kockázatát.



A minap a chatelaine oldalát böngészve bukkantunk rá egy érdekes cikkre, ami a helyes légzés fontosságáról szólt. Az írásból kiderült, hogy pontosan milyen problémákat okoz, ha helytelenül lélegzünk, illetve hogy mi a probléma megoldása.

Íme!

Olvasd el ezt is! Az étel, ami tele van baktériummal, de egészséges

egy f\u00e9rfi \u00e1s\u00edt

Fotó: Sander Sammy / Unsplash


Naponta átlagosan 22 ezerszer lélegzünk be és ki. Ha ezt megfelelően tesszük, akkor enyhíthetjük a krónikus fájdalmakat és az izomfeszültséget, továbbá javítjuk a véráramlást is.

A légzési minták még azt is jelzik, ha valami nem stimmel a szervezetünkkel, sőt: megoldásként is használhatók a fizikai és mentális stressz enyhítésére.
egy k\u00e9k kapucnis f\u00e9rfi \u00fcl

Fotó: Christian Erfurt / Unsplash


Ezenfelül a légzésmódunk közvetlen kapcsolatban áll a hangulattal, a szorongással, a stressz szabályozással, a memóriával, a fókuszálással és a testtudattal. A szakértők azt is megállapították, hogy a mély légzésnek pozitív élettani hatása van, míg a felületesnek negatív.

A megfelelő légzésmód azért is fontos, mert a kutatók szerint segít csökkenteni a stresszt a bélrendszerben és javítja az emésztést is – írja a verywellhealth.

De hogyan alakulhatnak ki légzésmódbeli problémák?

egy kisgyerek a medenc\u00e9ben

Fotó: Raj Rana / Unsplash

Gyermekként megfelelő hasi légzéssel születünk.

Az idő múlásával azonban egyre több inger és a stressz ér minket, ami miatt végül a légzésünk rövid és felületes lesz. Ezt onnan lehet felismerni, hogy a váll és a nyak körüli izmokat használod a tüdő kitágítására és összehúzására.

sz\u0151ke haj\u00fa n\u0151, fekete ruh\u00e1ban

Fotó: Tracey Hocking / Unsplash


A jó hír az, hogy újratanulhatjuk a légzési szokásainkat.

Ahogy korábban már említettük, a légzés egy eszköz is, amit pszichológusok és gyógytornászok is használnak a stresszel és szorongással küzdő emberek kezelésére. Emellett energiát is ad, de az elalvás előtt is segíthet lenyugodni.

A szakértők szerint senkinek sem árt egy kis légzési rehabilitáció, vagyis naponta egyszer-kétszer mindenkinek ajánlott egy kis rekeszizomlégzést végezni.

egy v\u00f6r\u00f6s haj\u00fa n\u0151

Fotó: Patrick Malleret / Unsplash


A következő légzési gyakorlatokat mindenkinek érdemes megtanulnia, íme:

Diafragmatikus légzés: Feküdj le a padlóra és tedd az egyik kezed a hasadra, a másikat pedig a mellkasodra. A rekeszizom segítségével lélegezz be lassan. Érezned kell, hogy a gyomrod kitágul. Lassan lélegezz ki, miközben a gyomrod összehúzódik. A gyakorlat során a mellkasod nem mozoghat.

Összeszorított ajak légzés: Ez a gyakorlat is az előbbi diafragmatikus légzésre épül, ám a lassú kilégzéskor az ajkakat össze kell szorítani. Így több szén-dioxid távozik, ami javítja az oxigénfelvételi képességedet.

Doboz légzés: Az amerikai különleges alakulat, az US Navy SEAL is ezt a technikát alkalmazza az intenzív stressz leküzdésére, mivel ez a trükk nagy mértékben enyhíti a stresszt. Hogyan működik? Számolj el négyig miközben belélegzel, majd ugyanennyi ideig tartsd bent a levegőt. Most fújd ki és megint számolj négyig, majd kifújás után még tartsd ki négy másodpercig.