egy nő mosolyogva áll a halas pult mellett
Fotó: Shift Drive / Shutterstock

A magyarok kedvence is ott van a világ 5 legegészségesebb hala között!

Ha neked is fontos az egészséged és a környezettudatosság, akkor az alábbi listán szereplő halakat ajánlott fogyasztanod. Ott van közötte több magyar kedvenc is!



A szakemberek szerint a magyarországi éves halfogyasztás 30-35 százaléka továbbra is karácsonykor fogy el. Jó hír viszont, hogy a hazai halfogyasztás mértéke folyamatosan nő, vagyis egyre többen vásárolnak friss vagy konzerv halat. Ha te is ebbe a csoportba tartozol, akkor most örülni fogsz, ugyanis az eatingwell a világ legegészségesebb halairól készített egy összeállítást, és mi magyarok a listán szereplő halak mindegyikét ismerjük és szeretjük.

1. Közönséges makréla

makr\u00e9l\u00e1s \u00e9tel egy feh\u00e9r t\u00e1lban

Fotó: Paul Einerhand / Unsplash


A makréla egy szapora faj, ami azt jelenti, hogy könnyen újratelepednek, így a nagyobb mértékékű halászatot is elviselik. Ez a hal azért is "környezetbarát", mert a kifogására használt felszerelések igen hatékonyak, így tesznek jelentős kárt az élőhelyében. Ami a szervezetre gyakorolt hatását illeti: a makréla magas omega-3 tartalommal rendelkezik, illetve kiváló fehérjeforrás is. Elkészítésekor párosítsd sok változatos fűszerrel.

2. Lazac

lazac szelet fekete t\u00e1ny\u00e9ron

Fotó: Caroline Attwood / Unsplash


A vadon fogott lazacok szervezetébe életük során kevés szennyezőanyagot kerül. A jól felügyelt tenyészetekből kikerülő rózsaszín lazacok szintén alacsony ólom- és higanytartalmúak, ezért ajánlott ezeket fogyasztani. A lazachalászatnál sok helyen szigorú kvóták vannak érvényben, ezzel biztosítva az utánpótlást, másrészt így a környezetet is kisebb terhelés éri. Bár hazánkban is egyre több kereskedelmi egységben lehet minőségi friss lazacot beszerezni, ha még sincs erre lehetőséged, akkor is van megoldás. A konzervdobozban vásárolt lazac segítségével megfizethetőbb áron építheted e ezt az egészséges élelmiszert az étrendedbe. A konzerv tele van omega-3 zsírsavakkal, illetve kiváló kalciumforrás is.

3. Szardínia

szard\u00ednia egy fat\u00e1ny\u00e9ron

Fotó: Nacho Carretero Molero / Unsplash


A gyorsan szaporodó, apró és olcsó szardínia jó okkal került fel a szuper halak listájára. Az ok a rengeteg omega-3 zsír, valamint az, hogy a szardínia azon kevés élelmiszerek egyike, amik magas D-vitamin tartalommal rendelkeznek. Ráadásul nagyon gazdag kalciumban is.

4. Szivárványos pisztráng

egy pisztr\u00e1ng szelet fat\u00e1lon

Fotó: Mironov Vladimir / Shutterstock


A pisztráng az egyik "legmagyarabb" halfajta és a legnemesebb édesvízi halunk. Fogyasztása évszázados múltra tekint vissza Magyarorszégon, sőt nemrég az Európai Bizottság jóváhagyta, hogy a magyar szilvásváradi pisztráng felkerüljön az oltalom alatt álló eredetmegjelölések listájára. Az oltalom alatt álló eredetmegjelölés (OEM) olyan "termékek" nevét védi, amik egy konkrét régióból származnak, illetve amiket hagyományos módszerrel állítanak elő. A pisztráng vagy más nevén a sebes pisztráng húsa mindig sovány, ugyanis lételeme az árral szemben úszás. Ezenfelül pedig kiváló omega-3 forrás, továbbá kálium, szelén és B6-vitamin van benne bőven.

5. Hering

ol\u00edvaolajas hal feh\u00e9r t\u00e1lban

Fotó: Yoav Hornung / Unsplash


Kevesen tudják, de a hering magasabb omega-3 tartalommal rendelkezik, mint a szardínia, a pisztráng vagy a makréla. Ezenfelül pedig kiváló D-vitamin- és szelénforrás is. Az éttermek étlapján jellemzően konzerv, pácolt vagy füstölt hering szerepel, de frissen is remekül elkészíthető.