lány fekete nadrágban és fekete felsőben földön ül és eszik egy kék tálból
Fotó: Jamie Brown on Unsplash

7 szuperfood, ami szinte minden magyar háztartásban megtalálható

Zöldség, gabona, hús, folyadék és egy négy évszakos meglepetés – a legválogatósabbak is találnak maguknak otthon legalább egy szuper egészséges élelmiszert.



Sokan hajlamosak azt hinni, a szuperfoodok nehezen beszerezhető, különleges élelmiszerek. Az alábbi listából azonban jól látszik, teljesen hétköznapi ételekről van szó, amik nagy része minden magyar háztartásban megtalálható.

A szuperfood (superfood, szuperélelmiszer) kifejezés azon élelmiszerek csoportját jelöli, amik az átlagosnál jóval nagyobb mennyiségben tartalmaznak az emberi szervezet számára nélkülözhetetlen elemeket, legyen az tápanyag, ásványi anyag vagy vitamin. Fontos kritérium, hogy ezek az ételek természetes formájukban, mesterséges adalékanyagok hozzáadása nélkül fogyaszthatók.

Tojás

k\u00e9t k\u00e9z egy t\u00e1l toj\u00e1st tart z\u00f6ld ed\u00e9nyben

Fotó: Louis Hansel on Unsplash


Jó minőségű proteinben, tápanyagban gazdag, igazi szuperfood. Az antioxidánsként is számon tartott A-vitamin és a szemnek hasznos lutein is bőséggel megtalálható benne. Legújabb kutatások szerint ráadásul a tojás koleszterinje nem növeli a szívbetegségek kockázatát.

​Tonhal

r\u00f3zsasz\u00edn tonhal sal\u00e1ta sz\u00fcrke ed\u00e9nyben

Fotó: Grooveland Designs / Unsplash


Mint általában a halak, a tonhal is kiváló forrása az omega-3 zsírsavnak, aminek gyulladáscsökkentő hatása régóta ismert. Van még benne ezen kívül sok szelén, ami a ragadozó tengeri halakba gyakran megtalálható higanyt semlegesíti.

​Görög joghurt

\u00e1tl\u00e1szt\u00f3 poh\u00e1rban feh\u00e9r folyad\u00e9k

Fotó: Alison Marras / Unsplash


Egy merő protein és kazein, utóbbi lassan lebomló (tej)fehérje, izomerősítő hatással bír. Aki nem szereti a tejet, annak a legjobb kalciumforrás is egyben. A kalcium a csontok számára nélkülözhetetlen.

​Kakaó

barna folyad\u00e9k feh\u00e9r b\u00f6gr\u00e9ben egy k\u00e9z tartja

Fotó: Nica Cn / Unsplash


Edzés után a drágai proteinporok helyett egy pohár kakaó is remekül megteszi, a benne található szénhidrátok segítik az izmok regenerálódását. Sokan a fizikai igénybevétel után amúgy sem tudnak rögtön szilárd táplálékot magukhoz venni, a kakaó nekik is megoldást jelent.

​Spenót

z\u00f6ld leveles z\u00f6lds\u00e9g

Fotó: Elianna Friedman / Unsplash


A zöldleveles zöldségek az egészséges étrend kötelező kellékei, mivel rengeteg vitamint és ásványi anyagot tartalmaznak. Minél zöldebb az illető zöldség, annál több benne a tápanyag – a spenót a lista tetején helyezkedik el ebben a tekintetben. Gyulladáscsökkentő hatású, rostokban gazdag, ami fokozza teltségérzést, tehát az elhízás ellen dolgozik.

​Bogyósgyümölcsök

k\u00e9k, piros \u00e9s fekete bogy\u00f3s gy\u00fcm\u00f6lcs\u00f6k

Fotó: Sneha Cecil / Unsplash


Legyen szó eperről, áfonyáról, szederről vagy a málnáról, a piros, kék és fekete bogyós gyümölcsök szintén elengedhetetlen részei étrendünknek. Gyulladáscsökkentő hatásúak, csökkentik a cukorbetegség, az elhízás és a szívbetegség kialakulásának esélyét. Ráadásul négy évszakos szuperfoodokról van szó, fagyasztott állapotban ugyanis mit sem halványulnak előbb felsorolt erényeik.

​Zabpehely

barna gabona egy k\u00e9k-feh\u00e9r t\u00e1lban

Fotó: Markus Spiske / Unsplash


Olcsó, könnyen hozzáférhető, gyorsan elkészíthető. A zabpehely rostokban gazdag, kordában tartja a koleszterint, csökkenti a szívinfarktus kockázatát. Lassítja az emésztést, emiatt gyorsabban telít, vagyis segít az elhízás elleni küzdelemben. Nemcsak edzés előtt, utána is remek hasznát veszi a szervezetünk.