nő színes terítővel terített asztalánál kézzel eszik

Élelmiszerek, amiket kerülj, ha meg akarod őrizni májad egészségét

A májat közismerten alaposan igénybe vevő alkoholt nem is raktuk fel a listára, mert azon kívül is van bőven ellensége egyik legfontosabb szervünknek.


A máj az anyagcsere legfontosabb szerve. Ezért is célszerű olyan élelmiszereket fogyasztani, amik kíméletesek, és kerülni azokat, amik akadályozhatják normális működését. A Hamu és Gyémánt utóbbiakat szedte össze egy listába.

Szénsavas italok

Nem baj, ha alkalmanként szénsavas italt iszol, de rendszeres fogyasztása erősen károsíthatja a májat, szélsőséges esetekben pedig különböző szövődmények kialakulásához vezethet. Ráadásul a túlzott üdítőital-fogyasztás az emberek súlygyarapodásának és elhízásának egyik fő oka. Az elhízás komoly hatással lehet a májra azáltal, hogy növeli a zsírfelhalmozódást. Emellett az üdítőitalok a cukor és a finomított szénhidrátok halálos kombinációját kínálják, ami szintén nem tesz jót a májnak.

Zsíros/gyorséttermi ételek

Túlzásba vitt sült krumpli, hamburger és pizza. Ezek az élelmiszerek magas telített zsír-, vagy transzzsírtartalommal rendelkeznek, nehezen emészthetők. Ilyenkor a máj keményen meg kell dolgoznia, hogy feldolgozza ezeket az ételeket. A magas telített zsírtartalmú zsírok idővel gyulladást okozhatnak, ami végül májzsugorodássá fajulhat. A telített zsírok emellett növelhetik a rossz koleszterinszintet és csökkenthetik a jó koleszterinszintet, emellett a zsírmáj kialakulását, valamint a szívbetegségek és a stroke kockázatát is növelik.

Vörös hús

A vörös húsok és különösen a bennük található fehérjék megemésztése szintén megterhelő feladat a máj számára. A kóros fehérje-felhalmozódás a májban szintén nem egészséges. Hangsúlyozandó, itt sem a vörös húsok tejes elhagyása mellett érvelünk, a hangsúly a túlzott fogyasztáson van.

Túl sós ételek


A só sem barátja a májnak. A szerv egészségének megőrzése érdekében minden lehetséges intézkedést meg kell tenni a sóbevitel csökkentése érdekében. A túlzott sófogyasztás vízvisszatartáshoz vezethet a szervezetben. Jobb kerülni a nátriumban gazdag zacskós levesek és feldolgozott élelmiszerek fogyasztását. Érdemes lemondani, de legalábbis csökkenteni a csomagolt sós rágcsálnivalókat, mivel ezek telített zsírban és sóban egyaránt bővelkednek.