egy nő zöldséget eszik
Fotó: TimeImage Production / Shutterstock

Íme az Okinava-diéta, amivel 13-szor nagyobb az esélye, hogy megéred a 100 éves kort

Az Okinava-diéta több mint egy sima fogyókúra, ha pontosan követed, akár az éveid számát is megnövelheted vele. Ezt nem mi mondjuk, hanem a világ legidősebb emberei.


k\u00e9k v\u00edz \u00e9s haj\u00f3k h\u00e1tt\u00e9rben f\u00e1k

Fotó: Vladimir Haltakov / Unsplash

Okinava a Japánhoz tartozó Ryukyu-szigetek legnagyobb tagja, a Csendes-óceán nyugati részén helyezkedik el. A sziget klímája szubtrópusi, vagyis az évi átlaghőmérséklet jócskán 20 fok felett alakul. Okinava körül rengeteg apróbb sziget található, melyek hihetetlenül tiszta, kék vízzel és lélegzetelállító korallzátonyokkal büszkélkedhetnek. A szigetvilág kulturálisan, gasztronómiailag, sőt nyelvileg is különbözik Japán többi részétől, sokáig önálló állam volt, 1872-ben csatolták Japánhoz.

Okinava a világ öt kék zónájának egyike. A kék zónákban élő emberek kivételesen hosszú, egészséges életet élnek a világ népességének többi részéhez képest. Mondhatni, Okinava ezek közül is kiemelkedik, itt 100 ezer lakosból 76 megéri a centenáriumi születésnapot (ez az arány 13-szor magasabb a világátlagnál). Az okinavaiak élettartama számos genetikai, környezeti és életmódbeli tényezővel magyarázható. Ennek ellenére a szakértők úgy vélik, hogy az egyik legfontosabb az ott élők étrendje.

Ez is érdekelhet: Olimpikonok találkozása az autentikus japán konyhával

​Mi az az Okinava-diéta?


Az okinavai diéta az Okinava szigetén élő emberek hagyományos étkezési szokásait foglalja magába. Egyedülálló étrendjüknek és életmódjuknak köszönhetik, hogy ők élnek a Földön a legtovább.

A hagyományos okinavai diéta alacsony kalória- és zsírtartalmú, ugyanakkor gazdag szénhidrátban. Nagy hangsúlyt fektetnek továbbá a zöldségekre és a szójatermékekre, valamint a tésztára, rizsre, sertéshúsra és halra (igaz, ezeket csak mérsékelten fogyasztják).

Az elmúlt években az élelmiszertermelés és az étkezési szokások modernizálódása az Okinava-diéta tápanyag-tartalmának megváltozásához vezetett. Bár még mindig alacsony kalóriatartalmú és elsősorban szénhidrát alapú, ma már több fehérjét és zsírt tartalmaz.

Szintén kiemelendő, hogy az okinavai kultúra az ételeket egyfajta gyógyszerként kezeli. Emiatt a diéta olyan gyógynövényeket és fűszereket tartalmaz, amik közismerten jótékony hatással vannak az egészségre (például kurkuma). Az okinavai életmód a napi fizikai aktivitásra és a tudatos étkezési gyakorlatokra is nagy hangsúlyt fektet.

Mit kell enni?

okinavai \u00e9telek egy asztalon

Fotó: JenJ Payless2 / Shutterstock


Az okinavai diéta nagy erőssége a tápanyagban gazdag, magas antioxidáns-tartalmú élelmiszerek gazdag kínálata.

Az esszenciális tápanyagok fontosak a szervezet megfelelő működéséhez, míg az antioxidánsok megvédik a sejteket a károsodástól. Az okinavaiak - Japán többi részén élő emberekkel ellentétben - nagyon kevés rizst fogyasztanak. Ehelyett a fő kalóriaforrásuk az édesburgonya, ezt követik a teljes kiőrlésű gabonák, a hüvelyesek és a rostban gazdag zöldségek.

A hagyományos Okinava-diéta alapvető élelmiszerei a következők:

  • Zöldségek (58-60%): édesburgonya, hínárok, bambuszrügy, daikon retek, keserű dinnye, káposzta, sárgarépa, kínai okra és sütőtök
  • Gabonák (33%): köles, búza, rizs és tészta
  • Szójaételek (5%): tofu, miso, natto és edamame
  • Hús és tenger gyümölcsei (1-2%): főleg fehér hal, tenger gyümölcsei és alkalmanként sertéshús
  • Egyéb (1%): alkohol, tea és fűszerek

Amit mindenképpen kerülnek

nyers steak darab

Fotó: Edson Saldaña / Unsplash


  • Húsok: marhahús, baromfi és olyan feldolgozott termékek, mint a szalonna, sonka, szalámi, virsli, kolbász és egyéb pácolt húsok
  • Állati eredetű termékek: tojás és tejtermékek, beleértve a tejet, sajtot, vajat és joghurtot
  • Feldolgozott élelmiszerek: finomított cukrok, gabonafélék, reggeli gabonapelyhek, rágcsálnivalók és feldolgozott étolajok
  • Hüvelyesek: a legtöbb hüvelyes, a szójabab kivételével
  • Egyéb élelmiszerek: a legtöbb gyümölcs, diófélék és magvak

​Az okinavai diéta egészségügyi előnyei

egy f\u00e9rfi \u00e9s egy n\u0151 \u00fcl a padon

Fotó: Matthew Bennett / Unsplash


Az okinavai diétának számos egészségügyi előnye van, ezeket elsősorban a magas antioxidáns-tartalommal és a kiváló minőségű, tápláló alapanyagokkal hozzák összefüggésbe.

Az étrend élelmiszerei közül közül sok hozzájárul a hosszabb élettartamhoz és a krónikus betegségek kockázatának csökkentéséhez.

Az okinavai diétának azonban hátrányai is akadnak, beleértve a magas nátriumbevitelt és az egyes élelmiszercsoportok szükségtelen korlátozását. Az étrend azonban egyénileg módosítható, vagyis a sótartalom csökkenthető, illetve az élelmiszerek szélesebb köre is fogyasztható.

(healthline)