egy nő olajat fog a kezében a boltban
Fotó: BearFotos / Shutterstock

A dráguló napraforgó olaj helyett ezeket használd!

Itt az ideje, hogy elfeledkezz az egyre dráguló és különben is egészségtelen napraforgó olajról és más lehetőségek után nézzél. Mi segítünk neked ebben!



Már mi is beszámoltunk róla korábban, hogy a növényi olajok több mint 20 százalékkal drágultak a világpiacon, és ahogy véget ér az árstop, legalább 30 százalékos áremelkedéssel számolhatunk itthon is. Bár még így is ez a legolcsóbb az olajok között, előnye egyre csökken. Ezért felmerült bennünk a kérdés, hogy milyen más alternatívák léteznek a napraforgó olaj helyett. A newidea oldalán talált helyettesítők nemcsak olcsóbbak, de még egészségesebbek is.

Ez is érdekelhet: 3 élelmiszerből elindult a felvásárlás az árstop kivezetése miatt

1. Mogyoró olaj

mogyor\u00f3 olaj egy \u00fcvegben

Fotó: Amarita / Shutterstock


A darált földimogyoróból készült olaj jól használható a sütéshez, de ne lepődj meg, ha a főzésnél előjön a mogyoró jellegzetes íze. Óvatosan kell használni, mivel az arra allergiás embereknél súlyos reakciókat vált ki. Ha ez a veszély nem áll fenn, akkor viszont nagyon ajánlott: a hidegen sajtolt mogyoróolaj egészségesebb, mivel több tápanyagot tart meg, illetve magas az E-vitamin szintje.

Utóbbiról úgy tartják, hogy megvédi a szívet és megakadályozza a szabad gyökök okozta károsodásokat is.

2. Repceolaj

repceolaj egy \u00fcvegben

Fotó: Chamille White / Shutterstock


A hidegen sajtolt repceolaj kevés telített zsírt tartalmaz és nem rendelkezik semmilyen mellékízzel, így tökéletes sütemények sütéséhez és magas hőfokú főzéshez.

3. Dióolaj

di\u00f3 olaj egy kis \u00fcvegben

Fotó: Halil ibrahim mescioglu / Shutterstock


A dióolaj alkalmas a serpenyőben sütésre, de kerüld a túl magas hőmérsékleten való főzést. Saláták önteteként szintén tökéletesen működik. Ez a fajta olaj nem túl tartós, ezért érdemes minél hamarabb felhasználni.

4. Kukoricaolaj

kukoricaolaj egy fadeszk\u00e1n

Fotó: Africa Studio / Shutterstock


A kukoricaolaj olyan zsírokban gazdag, amik segítenek a koleszterin szinten tartásában. Továbbá nagyon gazdag antioxidánsokban. Azonban nem ajánlott sütéshez használni.

5. Avokádó olaj

Fotó: New Africa / Shutterstock


Több tanulmány is kimutatta az avokádó olajról, hogy csökkenti a vérnyomást. Ha salátákhoz adod, akkor elősegíti a karotinoidok felszívódását, amik jót tesznek a szem egészségének. De a magas hőfokot is jól bírja, így nyugodtan használhatod főzéshez is.

+1. Ghee


A témában való kutakodás során találtunk rá a fenti videóra, ami még egy nagyon praktikus olaj helyettesítőt mutat be. Ez nem más, mint a ghee vagy ghí. Ez egy tradicionális közel-keleti és indiai élelmiszer, amit vízibivaly vagy tehén tejéből állítanak elő. A ghí vitaminok, antioxidánsok és egészséges zsírok gazdag forrása.

Mivel a ghí elsősorban telített zsírokból áll, így stabilabb és kevésbé könnyen oxidálódik főzés közben, vagyis szinte minden növényi olajjal szemben kiváló választás.