egy fehér ruhás nő, és pink lufi
Fotó: Tijana Moraca / Shutterstock

5 étel, amiről nem gondolnád, de kellemetlen puffadást okoz

A puffadás az egyik legkellemetlenebb állapot, amit mindenki szeretne megúszni. Ha a listán szereplő ételeket elkerülöd, akkor elfelejtheted ezt a problémát.



Gyakran érzed magad puffadtnak az étkezések után? A kellemetlen állapotért szinte kivétel nélkül az az étel a hibás, amit elfogyasztottál. Most utána jártunk annak, pontosan mi okozza ezt a kellemetlen jelenséget.

Ezt is olvasd el: Felhagyott az alkoholivással, így változott meg az életmódja

Mi okozza a gyakori puffadást?

emberek esznek, t\u00e1ny\u00e9rok, poharak

Fotó: Alex Haney / Unsplash


Jó esetben az elfogyasztott ételt azonnal feldolgozza a szervezet a savak és enzimek segítségével. Ám akadnak olyan ételek, amik a kanyargós bélrendszerben ragadnak, majd bomlani és erjedni kezdenek. Az eredmény? Egy kis "gáz". A puffadás érzését igazából ezek a felhalmozódó gázok okozzák - írja health.clevelandclinic oldala. Most pedig térjünk rá azoknak az ételeknek a listájára, amik bajba sodornak téged.

1. Bab

sz\u00ednes babok

Fotó: Shelley Pauls / Unsplash


Valószínű, hogy már te is hallottál a bab puffadást okozó hatásairól, de vajon azt is tudod, mi az oka ennek és hogy tudod elkerülni úgy, hogy ne kelljen lemondanod teljesen róla? A bab sokféle rostban, illetve az oligoszacharidoknak nevezett cukorban gazdag. Utóbbiak nem emésztődnek könnyen, ami végső soron a korábban említett erjedéshez a vele járó gázokhoz vezet. A probléma megoldása lehet, ha a főzés előtt beáztatod a babot, mivel így veszítenek a bennük lévő cukorból.

2. Lencse

lencse egy t\u00e1lban

Fotó: César Hernández / Unsplash


A lencse is a hüvelyesek családjába tartozik, így hasonló vele a helyzet, mint a babbal. A lencse beáztatása csodákra képes, úgyhogy neked is megér egy próbát! Másrészt a világosabb színű lencsék általában kevesebb rostot tartalmaznak, mint a sötétebb színűek, ergo kevesebb gázra lehet számítani.

3. Tejtermék

egy poh\u00e1r tej

Fotó: an_vision / Unsplash


Ha te vagy egy közeli ismerősöd laktózintoleranciában (a laktáz nevű enzim hiánya miatt a szervezet nem tudja feldolgozni a tejcukrot) szenved, akkor tudod, hogy a probléma puffadást és más emésztési problémákat okoz. Akinél ez fennáll, annak érdemes kerülnie a sajtot, vajat, joghurtot és természetesen a tejet. Pánikra azonban semmi ok, ugyanis manapság rengeteg tejalternatíva kapható a boltokban, ráadásul a tejtermékek laktózmentes változatai is egyre elterjedtebbek.

4. Szénsavas üditő

fekete ital egy poh\u00e1rban

Fotó: Blake Wisz / Unsplash


A szénsavas ital elfogyasztása után az összes buborék a hasadban landol. Gondolj csak bele, mi történik, ha felrázol egy üdítős dobozt. Ugyanaz történik benned is! A buborékoknak nincs hova "menniük", így puffadást okoznak. Ha nem bírsz ellenállni a szénszavas italoknak, akkor igyál mellettük sok vizet is, hogy "hígítsd" a buborékokat.

5. Zöldség

brokkoli egy fekete t\u00e1lban

Fotó: Andrei / Unsplash


Brokkoli, kelbimbó és karfiol: a bennük található cukrok erjedése szintén puffadáshoz vezet. Ám ha megfőzöd őket, akkor kisebb valószínűséggel fog fellépni ez a hatás.

Tippek a puffadás elkerülésére

egy n\u0151 hamburgert eszik

Fotó: Louis Hansel / Unsplash


Arról is szeretnék pár szót ejteni, hogy nemcsak az okozhat puffadást, amit eszel, hanem az is, hogy hogyan és mennyit. Először is jól rágd meg a falatokat, mert így könnyebben tudod megemészteni az ételt. Maradj mindig hidratált. Ha ugyanis több folyadékot iszol, akkor elősegítheted a dolgok "mozgását". Végezetül figyelj oda a mennyiségre és az ételek változatosságára.